Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Designa för olika länder och kulturer?
Av: Max Ljungqvist | 05/10/2010 klockan 11:34

Hej!

Jag sitter just nu och jobbar med ett webbformulär som kommer att synas för kunder i flera olika delar av världen, bl.a. Östeuropa, delar av Asien, och Sydamerika.

Eftersom olika kulturer skiljer sig åt väsentligt vad gäller färger, symbolik, och sådant, så känns det lite som jag är ute på djupt vatten när jag använder Västerländska standarder för usability.

Exempel:
- i vissa asiatiska länder betyder inte röd färg "varning" utan något helt annat.

- ett utropstecken betyder någonting "viktigt" i västerländsk kultur, men förmodligen inte samma sak i andra kulturer.

- en grön check betyder "OK" i västerländsk kultur, men vad betyder den i andra delar av världen?

Finns det några guidelines för att designa för olika kulturer?

Typ internationella usability guidelines?

Artiklar, bloggar, riktlinjer, webbsidor... Allt mottages varmt!

Mvh,
Max


Dominique svarade 05/10/2010 klockan 13:48
Hej!

Om färger och dess betydelse i olika kulturer kan jag tipsa om denna sida: http://inuseful.se/whats-the-color-of-love

Sen känner jag till en annan sida, http://www.perceptualedge.com/, som diskuterar färger för att visualisera information. Vet dock inte om det står något anpassat till olika kulturer.

Hoppas de hjälper.

h/Dominique


Dominique svarade 05/10/2010 klockan 14:05
Hittade lite mera som jag kan tipsa om. Det är rätt mycket men hoppas du hittar något.

I den här diskussionstråden (http://www.ixda.org/node/15866)på IxDA.org nämner de flera olika böcker/artiklar som handlar om att designa för olika kulturer, kanske någon av dem ger något matnyttigt. Jag sökte bara allmänt och har inte kollat vad som står i böckerna/artiklarna.

En till tråd: http://www.ixda.org/node/22856

En till tråd: http://www.ixda.org/node/17876

Hoppas du hittar något.

h/Dominqiue


Max svarade 06/10/2010 klockan 15:01
Tack Dominique! :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +