Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Vad avgör om man är senior?
Av: Samuel Stenstrand | 28/05/2009 klockan 21:48

Vad krävs för att man ska kunna kalla sig senior inom användbarhetsområdet?


Bengt Göransson svarade 29/05/2009 klockan 11:25
Senior som en del av en titel tycker jag känns lite konstig. Senior är förknippad med ålder och kan i och för sig indikera att man "varit med ett tag". Men, det säger inget om kompetensnivån. Värdeord som specialist och expert kan då vara bättre att använda. Dock kvarstår ju frågan: när kan man kalla sig specialist och/eller expert? Eftersom det idag inte finns någon oberoende certifiering av "användbarhetskompetensen" så är det mer eller mindre utelämnat till godtycke. Jag har för mig att Jakob Nielsen har uttryckt det i stil med att man skall ha jobbat aktivt med användbarhet i minst tio år och träffat xxx (minns ej siffran) användare. Ta det med att par nypor salt. Utöver detta finns det klassificeringar som görs i samband med exempelvis offentliga ramavtalsupphandlingar. Där delar man in konsulter i spannet 1-5 baserat på erfarenhet. Vilket inte heller fullt ut tar hänsyn till den verkliga kompetensen, lite som senioriteten. Dessutom gör leverantörerna detta själva lite efter sitt eget godtycke.

Det vore intressant att höra hur ni definierar en specialist respektive en expert.


Ann Lundström svarade 03/01/2012 klockan 21:23
Hej!
I familjen diskuterar vi skillnaden mellan senior och pensionär. Nu vet vi att man kallas pensionär efter 65 års ålder men när kallas vi för seniorer, i vilken ålder???

En nyfiken

Med vänlig hälsning Ann Lundström


Martin svarade 04/01/2012 klockan 14:14
Jag läste en definition för senior utvecklare för ett antal år sedan (min google-karma har gått och gömt sig dock) som beskrev senioritet på ett mycket bra sätt. Nyckelord var erfarenhet, kommunikationsförmåga, flexibilitet, bred kunskapsbas, ev. ledaregenskaper, etc. Så, det skiljde sig från expert, som kan ha en djup kunskapsbas men inte nödvändigtvis en bred.

Så, det är så jag ser på det hela. :)


Martin svarade 04/01/2012 klockan 14:15
Bengt, en specialist är en export utan pondus? :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +