 |
|
 |
Motivera usability-kostnaden |
Av: Camilla Larson | 03/03/2009 klockan 08:44 |
När man kommer från universitetsvärlden till arbetslivet upplever jag ett stort glapp när det gäller att "sälja in" usability. Det finns bra artiklar att läsa i ämnet, men jag skulle gärna gå en kurs med konkreta exempel.
Jag har hittat en kurs som heter Cost Justifying Usability http://www.userfocus.co.uk/training/costbenefit.html, men det skulle givetvis vara ett plus om någon kunde rekommendera en kurs i ämnet. |
Erik E. Byström svarade 03/03/2009 klockan 16:35 |
Känner inte till kursen, men boken Cost Justifying Usability sålde jag vidare eftersom jag tyckte att den var i stort sett värdelös. Kalkylerna var byggda på enklast tänkbara sätt, bygger du businesscase på samma sätt som i den får du hoppas att den som ska köpa tjänsterna inte är affärsskolad.
Tyvärr är din fråga väldigt relevant, jag upplevde samma sak under universitetstiden. Affärsfokus saknas fullständigt och användbarhet anses ha ett av Gud givet värde. Mitt tips, om ingen annan har räkmackevägen med en kurs, är att du försöker ta några ekonomikurser om du behöver förstå samspelet mellan intäkter, utgifter, marknad etc och dessutom pratar med säljansvariga där du jobbar. Förstå vad kundens problem är och vilket värde du tillför. Värdet beror nämligen väldigt mycket på vilken kund du pratar med och vad som får dem att lyssna - samt självklart vilken verksamhet de utövar. |
Linn Burman svarade 06/03/2009 klockan 13:58 |
Jag skulle vilja slå ett slag för inUse:s kurs i Effektkartläggning: http://www.inuse.se/Bazment/490.aspx Jag har gått den själv (dock internt) och den har hjälpt mig att motivera användbarhet utifrån verksamhetsnytta. Det är ingen kurs för att lära sig göra ekonomiska kalkyler för användbarhet, men genom att kunna visa på och koppla användbarhetsaktiviteter till effektmål lär du dig att argumentera för hur mycket det kostar om projektet inte levererar den nytta som förväntas.
|
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |