Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Motivera usability-kostnaden
Av: Camilla Larson | 03/03/2009 klockan 08:44

När man kommer från universitetsvärlden till arbetslivet upplever jag ett stort glapp när det gäller att "sälja in" usability. Det finns bra artiklar att läsa i ämnet, men jag skulle gärna gå en kurs med konkreta exempel.

Jag har hittat en kurs som heter Cost Justifying Usability http://www.userfocus.co.uk/training/costbenefit.html, men det skulle givetvis vara ett plus om någon kunde rekommendera en kurs i ämnet.


Erik E. Byström svarade 03/03/2009 klockan 16:35
Känner inte till kursen, men boken Cost Justifying Usability sålde jag vidare eftersom jag tyckte att den var i stort sett värdelös. Kalkylerna var byggda på enklast tänkbara sätt, bygger du businesscase på samma sätt som i den får du hoppas att den som ska köpa tjänsterna inte är affärsskolad.

Tyvärr är din fråga väldigt relevant, jag upplevde samma sak under universitetstiden. Affärsfokus saknas fullständigt och användbarhet anses ha ett av Gud givet värde. Mitt tips, om ingen annan har räkmackevägen med en kurs, är att du försöker ta några ekonomikurser om du behöver förstå samspelet mellan intäkter, utgifter, marknad etc och dessutom pratar med säljansvariga där du jobbar. Förstå vad kundens problem är och vilket värde du tillför. Värdet beror nämligen väldigt mycket på vilken kund du pratar med och vad som får dem att lyssna - samt självklart vilken verksamhet de utövar.


Linn Burman svarade 06/03/2009 klockan 13:58
Jag skulle vilja slå ett slag för inUse:s kurs i Effektkartläggning:
http://www.inuse.se/Bazment/490.aspx
Jag har gått den själv (dock internt) och den har hjälpt mig att motivera användbarhet utifrån verksamhetsnytta. Det är ingen kurs för att lära sig göra ekonomiska kalkyler för användbarhet, men genom att kunna visa på och koppla användbarhetsaktiviteter till effektmål lär du dig att argumentera för hur mycket det kostar om projektet inte levererar den nytta som förväntas.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +