 |
|
 |
Hjälp-funktion |
Av: Danne | 13/10/2008 klockan 14:44 |
Är det någon som har bra tips på hur man på bästa sätt hjälper end-usern? Mouseover är enligt min mening ett bra sätt att ge kortfattad vägledning, men hur gör man om man vill ge ytterligare hjälp? Har någon något bra exempel på hur man kan använda Hjälp? |
Mona svarade 13/10/2008 klockan 20:23 |
Jag har två tumregler när det gäller hjälp:
1) Ju närmre desto bättre - placera hjälptexten så nära det som ska förklaras. T ex hellre direkt på ytan än ett eller två klick bort. Eller om hjälpen måste placeras i eget fönster/yta pga av mängden text så placera då själva länken/ikonen/knappen så nära som möjligt det man behöver hjälp med.
2 ) Tänk efter om det är sällananvändare eller ofta-användare du designar för. För sällananvändare bör man i ännu högre grad placera hjälpen så nära som möjligt, medan ofta-användare många gånger har ett större behov av ett effektivt flöde, ej nedlusat av "ointressant" och störande information.
En tredje tumregel jag kom på att jag tycker det är viktigt at tänka på är att: "De flesta användarna läser aldrig hjälpen", sorgligt men sant. De flesta användarna förväntar sig dessutom inget vettigt då de klickar på hjälpen. Detta skiljer sig givetvis åt mellan olika typer av applikationer, men det är den erfarenhet jag har. Försök därför i så stor utsträckning som möjligt utforma applikationens ledtexter/knappnamn/länknamn mm så att det blir självförklarande.
Men om du vill se bra exempel på hjälp så tycker jag att microsofts produkter är bra, det är ju en väldigt väl utbyggd hjälp. Användaren kan söka sig fram till hjälpinformationen på olika sätt, beroende på vad som passar. Hjälptexten kan även placeras så att den syns samtidigt som man utför en funlktion. |
Danne svarade 15/10/2008 klockan 17:05 |
Tack för ditt svar Mona. Du har många poänger i det du säger. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |