Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hjälp-funktion
Av: Danne | 13/10/2008 klockan 14:44

Är det någon som har bra tips på hur man på bästa sätt hjälper end-usern? Mouseover är enligt min mening ett bra sätt att ge kortfattad vägledning, men hur gör man om man vill ge ytterligare hjälp? Har någon något bra exempel på hur man kan använda Hjälp?


Mona svarade 13/10/2008 klockan 20:23
Jag har två tumregler när det gäller hjälp:

1) Ju närmre desto bättre - placera hjälptexten så nära det som ska förklaras. T ex hellre direkt på ytan än ett eller två klick bort. Eller om hjälpen måste placeras i eget fönster/yta pga av mängden text så placera då själva länken/ikonen/knappen så nära som möjligt det man behöver hjälp med.

2 ) Tänk efter om det är sällananvändare eller ofta-användare du designar för. För sällananvändare bör man i ännu högre grad placera hjälpen så nära som möjligt, medan ofta-användare många gånger har ett större behov av ett effektivt flöde, ej nedlusat av "ointressant" och störande information.

En tredje tumregel jag kom på att jag tycker det är viktigt at tänka på är att: "De flesta användarna läser aldrig hjälpen", sorgligt men sant. De flesta användarna förväntar sig dessutom inget vettigt då de klickar på hjälpen. Detta skiljer sig givetvis åt mellan olika typer av applikationer, men det är den erfarenhet jag har. Försök därför i så stor utsträckning som möjligt utforma applikationens ledtexter/knappnamn/länknamn mm så att det blir självförklarande.

Men om du vill se bra exempel på hjälp så tycker jag att microsofts produkter är bra, det är ju en väldigt väl utbyggd hjälp. Användaren kan söka sig fram till hjälpinformationen på olika sätt, beroende på vad som passar. Hjälptexten kan även placeras så att den syns samtidigt som man utför en funlktion.


Danne svarade 15/10/2008 klockan 17:05
Tack för ditt svar Mona. Du har många poänger i det du säger.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +