Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

var är vår användbarhetshjälte?
Av: Björn Ahlen | 29/10/2003 klockan 20:03

När jag tänker på en streotyp programmerare så kommer en bild upp i mitt huvud: en småfet kille jag såg i en dokumentär om arbetsnarkomaner inom IT-branchen. Han satt dygnet runt på jobbet och programmerade i vit ,säckig t-shirt. Han sov bara då och då. När han vaknade så programmerade han lite och sov igen. En bild som jag tycker de flesta vanliga människor har av kodare. När jag tänker på en polis så tänker jag på någon av de tuffa huvudkaraktärerna i någon svensk polisfilm som tillexempel beck. Och så vidare.

Men när jag tänker på en användbarhetsutvecklare så blir det bara de snälla och smarta men väldigt beiga människorna som jag sett på mässor, konferenser och kognitionsvetarutbildningar. Jeans, kanske khakichinos och en skjorta eller blus i någon neutral färg. Politiskt korrekta åsikter och svennig humor.

Är detta ansikte utåt en fördel i den diplomatiska roll som yrket medför? Eller är den bara tråkig och ger identitetskris hos yrkeskåren? Skulle det vara till hjälp med en hjälte som kan vara förebild för oss alla och göra vardagen och yrket mer spännande? Det tycker jag iallafall.


Anders Björk svarade 02/11/2003 klockan 10:58
En spännande tanke, bilden av en person som arbetar med användbarhet känns lika blek som bilden av en person som arbetar som projektledare, metodutvecklare eller testare. Frågan är om en stereotyp bild av en användbarhetsperson hjälper oss speciellt mycket. Ofta kan nog dessa bilder istället ligga en i fatet. Men visst hade det hjälpt yrkeskåren med en Jonas Birgersson, en PG Gyllenhammar eller någon annan färgstark person som kunde synas på rätt ställen och säga rätt saker i rätt sammanhang.


Joakim svarade 06/11/2003 klockan 14:32
Jo, det kan nog vara så att vi utvecklas till att bli till synes bleka personer. Detta kanske p.g.a. att vi tränas till att observera istället för att prata, att inte anta att vår egen uppfattning reflekterar verkligheten, att iterera våra beslut, etc. ...vilket kanske avses vara Svensson:igt? Vi vill också ofta som nämnt inte stöta oss socialt/kulturellt med någon då vi behöver kunna kommunicera effektivt med alla. Som en utåtriktad och färgstark person riskerar man i större utsträckning att bli bemött med skeptisism då man "sticker ut". Å andra sidan så kan det i vissa situationer vara fördelaktigt att sticka ut. Personligen försöker jag att anta ett professionell yttre. D.v.s. rel. välklädd, saklig, kunnig, etc. i hopp om att sticka ut p.g.a. detta, inte primärt p.g.a. min privata personlighet och dess fysiska yttringar.


Joakim svarade 06/11/2003 klockan 14:43
...och om jag ska svara på frågan :-)

Vi skulle med stor säkerhet behöva en hjälte, typ en nationell eller global usability champion. Vår yrkeskategori behöver absolut marknadsföras bättre. Vi bör dock avkräva en sådan person att han/hon inte blir stereotypisk och generaliserar allt för hårt (vilket är lätt hänt när man med endast ett par ord enkelt ska förklara något ibland mycket komplicerat). Man kan anse att Nielsen har nått en punkt då hans ord numer ofta saknar substans p.g.a. detta!?

Vi får organisera oss bättre och anlita en karismatisk PR-ansvarig med tillgång till en kampanj-budget. Kanske vi i interdiciplinär anda ska ha en hel PR-avdelning? Iterera förslaget vidare m.h.a. användarmedverkan och empirisk mätning.


Björn Ahlén svarade 06/11/2003 klockan 17:09
Jag tror att en sådan person dyker upp ibland pågrund av en naturlig fallenhet. Exempel på sådana som jag tänker på är personer som Ulf Ekman eller Stenbeck. De behöver dock inte nödvändigtvis vara kända utan bara ha en karismatisk personlighet och kunna snacka för sin sak.

En PR-konsult är nog det sämsta alternativet. De har ju fått betalt för att framställa något i bättre dager och behöver egentligen inte intresserade av det.

Observera att jag inte menade att alla skulle bli superstars och att ordet "svennig" inte var i negativ bemärkelse.



Joakim svarade 10/11/2003 klockan 10:27
Det finns med all säkerhet en mängd personer som har den fallenhet vi efterfrågar men likt de flesta så har de nog inte tid att engagera sig i att "sprida ordet" p.g.a. arbete, familj, etc. Jag håller dock med, att anlita en PR-konsult vore inte bra. Att någon får betalt för att föra vår talan gentemot samhället som helhet tror jag däremot kunde vara bra, någon som lämpar sig kunskaps- och intressemässigt.

Vi måste synas. Att förändra alá geurilla HCI och underifrån är inte effektivt utan tärande. Vår ev. blekhet måste bryggas av i.a.f. någon eller några enstaka uppstickare. Företsäll att: dagens IT- och tekniktidningar utvärderar produkter med ännu mer fokus på användbarhet, av någon med stor kompetens; att olyckfall, produkter, arbetsplatser, etc. analyseras i TV, facklitteratur, eller i andra medier. Detta skulle kunna medföra en stor förändring för oss som yrkesgrupp. Back to basic: att påvisa hur dåligt det blir om man gör fel och hur bra det blir när man gör rätt. ...men att göra det så att alla ser och hör.


Björn Ahlén svarade 10/11/2003 klockan 20:04
Ja, och för att avrunda diskussionen medan vi väntar på att denna efterlängtade person dyker upp får "bleka" men yrkeskunniga användbarhetsexperter fortsätta bygga basen för det nya synsättet.

I längden räcker det inte med en karismatisk guru som bara babblar en massa. Det måste finnas substans. Därför är det mer dolda arbetet självklart viktigast. Och det roliga med detta område är att det finns en hel del forskning och att det verkar komma nya idéer hela tiden.



Lasp svarade 24/11/2003 klockan 21:47
Visst måste man våga stå ut. Snälla konsulter finns det för många av, ibland har jag en känsla av att jag har gått för hårt fram, men små grupper som enas om ett mål borde göra det möjligt att skapa den dynamik som behövs för att ett projekt går i bra fort mot bättre användbarhet.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +