Utvärdera användbarhet |
Av: Camilla Larson | 12/05/2008 klockan 16:14 |
Hej, Jag skulle vilja "mäta" användbarheten i två system som har ungefär liknande funktionalitet. Testpersonerna kommer att utföra vissa uppgifter men frågan är hur man bäst tar vara på deras upplevelse. Gruppintervju? Enkät? Tidtagning? Flera sätt i kombination? Har ni någon erfarenhet av "Do´s and Don'ts" i liknande fall?
Vore intressant att höra åsikter om detta! |
Martin svarade 12/05/2008 klockan 17:01 |
Om det är upplevelsen du är ute efter så vill du intervjua dem omgående i eller (oftare och enklare) precis efter att de fått utföra typiska uppgifter. Ställ "På en skala mellan 1..*"-frågor rörande upplevelse, tillfredställelse, rolighet, respons, m.m., det vill säga de mål man kan tänka sig att kund/utvecklare/användare/du har med systemet.
Gör man gruppintervju och vill ha ut användarupplevelse så riskerar du att få den starkaste åsikten i gruppen och inte allas.
Tidtagning verkar ganska meningslöst, och en enkät visar bara på hur användaren tror att användare skulle agera, inte hur hon faktiskt gör det.
* Vad gäller hur man bör mäta på olika skalor, så finns det ett flertal åsikter om vad som är bra eller inte. Leta info om ex. Likert-skalan. Personligen tycker jag om skalor utan valbar mittpunkt, eftersom vi svenskar gärna väljer "lagom"-alternativet. |
Martin svarade 12/05/2008 klockan 17:07 |
Förresten, kika lite på det här
http://www.kaeru.se/LiTH-IDA-Ex-Ing-02-25.pdf
Det är gammalt, och jag tror inte jag står för allt längre, men det kan nog ge dig en liten start iallafall. |
Camilla Larson svarade 13/05/2008 klockan 10:06 |
Tack för svaren Martin!
Jag måste ändå trycka lite på det där med tidtagning. Det är en av de viktigaste aspekterna när vi ska välja system. Även om det bara rör sig om små skillnader så blir det viktigt när 30 personer jobbar i detta system större delen av sin arbetstid.
Tyvärr visar sig inte tidsvinningen förrän användaren har blivit riktigt van vid systemet och kan arbeta utan några som helst instruktioner. Vet ej om vi kan testa det..
|
Lina svarade 13/05/2008 klockan 10:28 |
Kanske kan Keystroke-level modellen vara av intresse; en metod för att uppskatta hur lång tid som skulle behövas för att utföra en specifik uppgift med ett visst system.
Några åsikter om KLM? |
Anna Carlsson svarade 13/05/2008 klockan 11:15 |
Det är ju viktigt att systemen stödjer de uppgifter som användarna kommer att utföra på ett effektivt sätt. De uppgifter som användarna ska testa måste ju representera de mest frekventa typiska arbetsuppgifterna. Det måste ju gå att genomföra uppgiften alls i systemet o också på ett för användaren effektivt sätt. Allt är ju inte lika viktigt att mäta tid för, men om du vet i förväg vad man kommer att göra ofta så mät tid där, kombinera gärna med hur man utför operationen (finns all funktionalitet tillgänglig eller måste man navigera till flera ställen, måste man komma ihåg koder/kommandon/kopiera o klistra information från ett ställe till ett annat eller finns det genvägar, listor att välja ur osv, måste man skrolla mkt, måste man bara använda mus eller kan man använda kortkommandon etc). Det är ju inte bara tidssiffran i sig som säger något om effektivitet utan väldigt mycket annat också.
Se bara till att du i förväg har definierat vilka typer av funktioner/uppgifter som är viktigast för resp. användargrupp.
Viss funktionalitet kan ju vara olika viktig för olika målgrupper. Där kan man vikta i slutändan för att se hur totalpoängen blir för hela systemet räknat på alla målgruppers olika typer av arbetsuppgifter. En typ Persona/Feature matrix helt enkelt. |
Joakim Lööv svarade 15/05/2008 klockan 11:18 |
Om det är den subjektiva upplevelsen som ska mätas så använd SUS: http://www.usabilitynet.org/trump/documents/Suschapt.doc
Om andra mätvärden också är av intresse så fokusera på tid för slutförande av arbetsuppgift (ev. kompletterat med antalet framgångsrikt slutförda arbetsuppgifter).
Hur relevant det är att mäta antalet fel (av olika allvarlighetsgrad) och tid för återhämtning av fel beror nog mycket på i vilket sammanhang systemet ska användas. Är det t.ex. för flygtrafikledning så kan det vara centralt medan för en webbutik mindre viktigt. Själv använder jag det ofta då det ger en indikation på brukskvalietet i systemet som helhet.
Om deltagarnas vana av att arbeta med de olika systemen skiljer sig åt, så ger det en fördel till det system de har mest vana av. Detta kan dock kompenseras för, i viss utsträckning. |