Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Utvärdera användbarhet
Av: Camilla Larson | 12/05/2008 klockan 16:14

Hej,
Jag skulle vilja "mäta" användbarheten i två system som har ungefär liknande funktionalitet. Testpersonerna kommer att utföra vissa uppgifter men frågan är hur man bäst tar vara på deras upplevelse. Gruppintervju? Enkät? Tidtagning? Flera sätt i kombination? Har ni någon erfarenhet av "Do´s and Don'ts" i liknande fall?

Vore intressant att höra åsikter om detta!


Martin svarade 12/05/2008 klockan 17:01
Om det är upplevelsen du är ute efter så vill du intervjua dem omgående i eller (oftare och enklare) precis efter att de fått utföra typiska uppgifter. Ställ "På en skala mellan 1..*"-frågor rörande upplevelse, tillfredställelse, rolighet, respons, m.m., det vill säga de mål man kan tänka sig att kund/utvecklare/användare/du har med systemet.

Gör man gruppintervju och vill ha ut användarupplevelse så riskerar du att få den starkaste åsikten i gruppen och inte allas.

Tidtagning verkar ganska meningslöst, och en enkät visar bara på hur användaren tror att användare skulle agera, inte hur hon faktiskt gör det.

* Vad gäller hur man bör mäta på olika skalor, så finns det ett flertal åsikter om vad som är bra eller inte. Leta info om ex. Likert-skalan. Personligen tycker jag om skalor utan valbar mittpunkt, eftersom vi svenskar gärna väljer "lagom"-alternativet.


Martin svarade 12/05/2008 klockan 17:07
Förresten, kika lite på det här

http://www.kaeru.se/LiTH-IDA-Ex-Ing-02-25.pdf

Det är gammalt, och jag tror inte jag står för allt längre, men det kan nog ge dig en liten start iallafall.


Camilla Larson svarade 13/05/2008 klockan 10:06
Tack för svaren Martin!

Jag måste ändå trycka lite på det där med tidtagning. Det är en av de viktigaste aspekterna när vi ska välja system. Även om det bara rör sig om små skillnader så blir det viktigt när 30 personer jobbar i detta system större delen av sin arbetstid.

Tyvärr visar sig inte tidsvinningen förrän användaren har blivit riktigt van vid systemet och kan arbeta utan några som helst instruktioner. Vet ej om vi kan testa det..


Lina svarade 13/05/2008 klockan 10:28
Kanske kan Keystroke-level modellen vara av intresse; en metod för att uppskatta hur lång tid som skulle behövas
för att utföra en specifik uppgift med ett visst system.

Några åsikter om KLM?


Anna Carlsson svarade 13/05/2008 klockan 11:15
Det är ju viktigt att systemen stödjer de uppgifter som användarna kommer att utföra på ett effektivt sätt. De uppgifter som användarna ska testa måste ju representera de mest frekventa typiska arbetsuppgifterna. Det måste ju gå att genomföra uppgiften alls i systemet o också på ett för användaren effektivt sätt.
Allt är ju inte lika viktigt att mäta tid för, men om du vet i förväg vad man kommer att göra ofta så mät tid där, kombinera gärna med hur man utför operationen (finns all funktionalitet tillgänglig eller måste man navigera till flera ställen, måste man komma ihåg koder/kommandon/kopiera o klistra information från ett ställe till ett annat eller finns det genvägar, listor att välja ur osv, måste man skrolla mkt, måste man bara använda mus eller kan man använda kortkommandon etc). Det är ju inte bara tidssiffran i sig som säger något om effektivitet utan väldigt mycket annat också.

Se bara till att du i förväg har definierat vilka typer av funktioner/uppgifter som är viktigast för resp. användargrupp.

Viss funktionalitet kan ju vara olika viktig för olika målgrupper. Där kan man vikta i slutändan för att se hur totalpoängen blir för hela systemet räknat på alla målgruppers olika typer av arbetsuppgifter. En typ Persona/Feature matrix helt enkelt.


Joakim Lööv svarade 15/05/2008 klockan 11:18
Om det är den subjektiva upplevelsen som ska mätas så använd SUS: http://www.usabilitynet.org/trump/documents/Suschapt.doc

Om andra mätvärden också är av intresse så fokusera på tid för slutförande av arbetsuppgift (ev. kompletterat med antalet framgångsrikt slutförda arbetsuppgifter).

Hur relevant det är att mäta antalet fel (av olika allvarlighetsgrad) och tid för återhämtning av fel beror nog mycket på i vilket sammanhang systemet ska användas. Är det t.ex. för flygtrafikledning så kan det vara centralt medan för en webbutik mindre viktigt. Själv använder jag det ofta då det ger en indikation på brukskvalietet i systemet som helhet.

Om deltagarnas vana av att arbeta med de olika systemen skiljer sig åt, så ger det en fördel till det system de har mest vana av. Detta kan dock kompenseras för, i viss utsträckning.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +