 |
|
 |
Hur jobbar ni med användbarhet / interaktionsdesign på ert företag? |
Av: Nina | 17/04/2008 klockan 11:26 |
Jag är nyfiken på hur ni andra inom användbarhetsområdet arbetar i era organisationer. Som konsult (som jag är) blir det ofta insatser i relativt avskilda projekt där en kund har ett visst behov. Sällan eller aldrig har jag stött på att kunden själv i det läget har en grupp personer med samma kompetens. (Det är ju därför de anlitar en konsult...) På mitt företag är vi inte heller så många inom området och har hittills inte fått till ett bra samarbete oss emellan konstigt nog. Vi sitter ofta spritt ute hos kunderna och har inte haft ett naturligt sätt att dra nytta av varandra. Vi vill såklart bli bättre på detta och vill höra lite hur ni andra arbetar!
Hur jobbar en grupp "användbarhetsexperter" på större företag? Fungerar de som rådgivare, interna konsulter som plockas för vissa projekt eller jobbar ni på annat sätt? Hur jobbar du som är ensam på ett större företag? (Konsult eller in-house) Ses du som "den krångliga" eller "den som hjälper och behövs"? Förstår dina kollegor vad du gör? Det är förstås olika och jag vill gärna höra alla varianter.
Är det någon som jobbar med uppföljning av era insatser? Är det något som efterfrågas av dina kollegor? Typ effektstyrning där kunden/beställaren/egna organisationen verkligen är intresserad av effekten?
Hur jobbar du?
|
Niclas Giertz svarade 17/04/2008 klockan 16:37 |
På Creuna arbetar vi interaktionsdesigners tillsammans med andra kompetenser inhouse för att tillsammans ta fram en digital produkt åt en kund. Hos oss har interaktionsdesignern en väldigt central roll genom hela projektet och jag tycker att det finns en bra förståelse för varför man ska arbeta användarcentrerat både bland kunder och kollegor. Det känns helt enkelt självklart idag eftersom fördelarna är så tydliga.
Här på Creuna sitter alla 14 interaktionsdesigners tillsammans i lokalen vilket även bidrar till kunskapsspridning mellan oss. Känns stimulerande att ha så många med samma inriktning nära till hands när man vill bolla idéer eller stämma av något.
Om man arbetar som konsult ute hos en kund tror jag det är viktigt att hitta nätverk med likasinnade för att få inspiration och hjälp. Då finns det ju som tur är en mängd forum och sammanslutningar att vända sig till därute :)
|
Daniel Nilsson svarade 21/04/2008 klockan 20:48 |
Jag jobbar som usability expert på en av de stora bankerna. Hos oss är det uppdelat på Usability designers, interaction designer, och Usability experts. Min uppfattning är att vi har en stark ställning inom projektet eftersom vi gör det som alla förstår. Övriga inom projektet gör Use Cases, m.m. vilket många har svårt att förstå och engagera sig i, men när vi levererar våra prototyper så väcker det alltid stor uppmärksamhet. I dagarna byter jag tjänst och blir Usability expert och blir nu ensam i Sverige i mitt företag. hur det kommer gå vet jag inte, men det ska bli spännande att se vilket gehör man får för sina tankar. Jag misstänker att jag nu i större utsträckning kommer ses som den besvärliga eftersom jag nu kommer ställa krav på projektet istället för att bara producera prototyper. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |