Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hur jobbar ni med användbarhet / interaktionsdesign på ert företag?
Av: Nina | 17/04/2008 klockan 11:26

Jag är nyfiken på hur ni andra inom användbarhetsområdet arbetar i era organisationer. Som konsult (som jag är) blir det ofta insatser i relativt avskilda projekt där en kund har ett visst behov. Sällan eller aldrig har jag stött på att kunden själv i det läget har en grupp personer med samma kompetens. (Det är ju därför de anlitar en konsult...) På mitt företag är vi inte heller så många inom området och har hittills inte fått till ett bra samarbete oss emellan konstigt nog. Vi sitter ofta spritt ute hos kunderna och har inte haft ett naturligt sätt att dra nytta av varandra. Vi vill såklart bli bättre på detta och vill höra lite hur ni andra arbetar!

Hur jobbar en grupp "användbarhetsexperter" på större företag? Fungerar de som rådgivare, interna konsulter som plockas för vissa projekt eller jobbar ni på annat sätt?
Hur jobbar du som är ensam på ett större företag? (Konsult eller in-house) Ses du som "den krångliga" eller "den som hjälper och behövs"? Förstår dina kollegor vad du gör? Det är förstås olika och jag vill gärna höra alla varianter.

Är det någon som jobbar med uppföljning av era insatser? Är det något som efterfrågas av dina kollegor? Typ effektstyrning där kunden/beställaren/egna organisationen verkligen är intresserad av effekten?

Hur jobbar du?


Niclas Giertz svarade 17/04/2008 klockan 16:37
På Creuna arbetar vi interaktionsdesigners tillsammans med andra kompetenser inhouse för att tillsammans ta fram en digital produkt åt en kund. Hos oss har interaktionsdesignern en väldigt central roll genom hela projektet och jag tycker att det finns en bra förståelse för varför man ska arbeta användarcentrerat både bland kunder och kollegor. Det känns helt enkelt självklart idag eftersom fördelarna är så tydliga.

Här på Creuna sitter alla 14 interaktionsdesigners tillsammans i lokalen vilket även bidrar till kunskapsspridning mellan oss. Känns stimulerande att ha så många med samma inriktning nära till hands när man vill bolla idéer eller stämma av något.

Om man arbetar som konsult ute hos en kund tror jag det är viktigt att hitta nätverk med likasinnade för att få inspiration och hjälp. Då finns det ju som tur är en mängd forum och sammanslutningar att vända sig till därute :)


Daniel Nilsson svarade 21/04/2008 klockan 20:48
Jag jobbar som usability expert på en av de stora bankerna. Hos oss är det uppdelat på Usability designers, interaction designer, och Usability experts. Min uppfattning är att vi har en stark ställning inom projektet eftersom vi gör det som alla förstår. Övriga inom projektet gör Use Cases, m.m. vilket många har svårt att förstå och engagera sig i, men när vi levererar våra prototyper så väcker det alltid stor uppmärksamhet. I dagarna byter jag tjänst och blir Usability expert och blir nu ensam i Sverige i mitt företag. hur det kommer gå vet jag inte, men det ska bli spännande att se vilket gehör man får för sina tankar. Jag misstänker att jag nu i större utsträckning kommer ses som den besvärliga eftersom jag nu kommer ställa krav på projektet istället för att bara producera prototyper.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +