Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Låt väljaren bestämma uttryck
Av: Andreas Melin | 14/04/2008 klockan 14:21

Jobbar med en webbplats som skall vända sig till ungdomar. I detta arbete har vi behov av att låta användaren välja vilket ord som skall användas i olika sammanhang. Detta har med målgruppen att göra. En trettonåring använder inte samma uttryck som en 25 åring (det är så målgruppen definierats, 13-25 ...).
Min tanke är att möjliggöra för användaren att på webbplatsen byta ut vissa ord mot synonymer som de väljer själva ur en lista.
Någon som sett elelr gjort något liknande?


Karin Eklund svarade 21/04/2008 klockan 13:27
Låter som en kul idé! Jag har inte gjort något liknande.

Det skulle vara spännande att höra lite mer om vad det är för webbplats.

Det känns som om det kunde passa på en sajt där användarna beräknas lägga ner mycket tid. För en marknadsförings eller informationssajt så är det nog inte så många som skulle engagera sig så mycket.

Jag är också lite nyfiken på hur ni kommer samla in synonymerna till orden. Korttest med olika åldersgrupper kanske?

Som du ser väckte du min nyfikenhet. Berätta gärna mera!


Joakim svarade 24/04/2008 klockan 09:21
Mitt första intryck av idéen var njae. Manuell anpassning är notoriskt olyckligt - användarna gör det genrellt sällan, även om möjligheten finns, och de få som nyttjar funktionen gör inställningar som ofta leder till användbarhetsproblem. Vidare är anpassningsmöjligeheter rel. ovanliga i web-sammanhang, varpå risken för att funktionen går i än högre utsträckning ouptäckt och felanvänd ökar.

O andra sidan så om målgruppen är yngre, så kanske det är ett bra sätt för dem att förstärka sin kulturella grupptillhörighet, vilket ju är positivt. Som Karin påtalar så krävs dock nog att (åter)besöksfrekvensen och vistelsetiden beräknas vara hög.

Om du väljer att gå vidare med idéen, så klassificera ev. synonymer i användasrkategorier (beroende på omfattningen av synonomer). Grupper kan vara ålderskategorier (kanske upplevd mental ålder :-)), datorvana, syfte med att besöka sidan, etc. Kanske låta sidan anpassa sig efter svar på ett antal frågor som placerar användaren i en lämplig kategori.

Jag är totalt sett tveksam... men att lyckas på nätet kräver ju nå't lite extra, så...?


Sven svarade 24/04/2008 klockan 13:01
Är inte språkförbistringen bland ungdomen ett tillräckligt stort problem redan.

Måste vi ha websiter där man byter ut ordet "bra" mot "fett" osv?

Och alla dessa val man måste ödsla tid på, måste vi nu när vi går in på en sajt välja:

Vilken språkkategori tillhör du?

1. Rinkebysvenska
2. 50årig byråkrat
3. Åttaåring

Valbarheten har spårat ur för länge sen, tycker jag.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +