Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Användningstest av iPhone
Av: Johan Berndtsson | 22/02/2008 klockan 08:11

Hej!

I väntan på att iPhone skall släppas i Sverige offentliggör vi nu rapporten från det enklare användningstest om som vi genomförde under hösten, och som första gången presenterades på World Usability Day.

Apples iPhone ser ju fantastiskt glassig ut, och den har hyllats av press och kritiker världen över. Men är den verkligen så bra? Och, om den är det, vad beror det på?

Hämta rapporten på http://www.inuseful.se/2008/02/rapport-so-does.html


Sara Eggert svarade 22/02/2008 klockan 11:18
Tack för en bra rapport!

Som ett sidospår tycker jag att det är mycket intressant att Nokia N95 inte fick så bra resultat, då den utsågs till "Årets mobil 2007" av Göteborgs Posten.

ÅRETS MOBIL: NOKIA N95. Den har allt du kan komma på, gps, värsta kameran, musikspelare, turbo-3G, ja rubbet. Det var mycket snack om den innan, och när den kom var den precis sådär bra som de lovat. Version två, den svarta, är dessutom snygg. Nu väntar vi på alla smarta tjänster som ger oss nytta av gps-telefonen även när vi inte sitter i bilen."

... ett bevis på att det spelar ingen roll hur snygg en pryl är eller hur många features den har, om den inte är enkel att använda!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=518&;a=390835&img=4


Per Hallén svarade 22/02/2008 klockan 12:02
Intressant, det fick mig att minnas en notis jag stötte på och hur relevant det kan vara med individuell "användbarhet".

http://jennystrom.wordpress.com/2007/05/02/nokia-n95/



Jon Karlsson svarade 26/02/2008 klockan 13:50
Sara:

Anledningen till att N95 fått väldigt mycket beröm av flera tidningar/bloggar/etc. är att det är en bra telefon med bra funktioner och funktionalitet. Men för det mesta är dessa utvärderingar gjorda av människor som är väldigt teknikkunniga. Tröskeln är ganska låg för dem att komma in i en ny telefon. Men när man sätter luren i handen på en "vanlig användare", så blir resultaten annorlunda.

En av de främsta anledningarna till att vi detta test var att vi ville testa just detta - hur lätt är det egentligen att använda sig av en telefon (om man bara får den i handen).

Visst borde det finnas vissa saker som alla människor bör klara av att göra med en mobiltelefon?
Ringa ett nummer
Ringa en kontakt
Lägga till en kontakt
SMSa
Sätta telefonen på ljudlös
Ändra samtalsvolymen
etc.

Eller vad säger ni? =)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +