Tips för att leda fokusgrupper? |
Av: Nina | 12/02/2008 klockan 09:44 |
Jag kommer under våren ha en arbetsgrupp på ca 10 personer som ska utvärdera designförslag. Jag hoppas kunna komplettera denna grupp med vanliga användningstester men till stor del måste jag lita på att de här personerna kan sin sak. Och ämnet kan de förvisso, så det KAN gå bra.
Jag tänkte utforma de inbokade tretimmarsmötena som fokusgrupper eller workshops. Men jag har aldrig lett en fokusgrupp och vet egentligen inte hur man gör.
Tar tacksamt emot tips på supersnabba utbildningar, litteratur eller webbsidor. Eller bara erfarenheter! Hur gör man?
/// nina |
Kalle svarade 12/02/2008 klockan 22:05 |
En tämligen "snabb" bok är denna http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172510056
Den handlar inte alls om interaktionsdesign, men vissa principer och verktyg kan man snappa upp i alla fall. |
Nina svarade 25/02/2008 klockan 12:52 |
Då var den beställd. Någon som har några andra smarta sista-minuten-tips? Första mötet är på onsdag! |
Mats Berglind svarade 25/02/2008 klockan 18:54 |
Min erfarenhet av fokusgrupper är att det ofta blir någon i gruppen som blir "talesman". Försök att få både individuella kommentarer (ex. ge ut enkla enkäter med feedback på designen) för att efter det föra en diskussion i grupp. Var även noga att vid efterföljande möten berätta vilka av gruppens fantastiska idéer som påverkat designen. Försök även få till användbarhetstester - folk har ofta en tendens att säga en sak och göra en annan ;-) |