Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Mäta användbarhet?
Av: Leo | 28/01/2008 klockan 09:56

ISO 9241-11 (Usability):

"The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use."

Faktorerna ändamålsenlighet, effektivitet och tillfredsställelse sägs vara mätbara. Kan man få några konkreta exempel på hur exakt man mäter dem? :)


Martin svarade 29/01/2008 klockan 10:02
Effektivitet kan mätas genom att ta tiden för hur kvickt en uppgift löses i en äldre version av gränssnittet samtidigt som man räknar antalet större fel (hinder) som användaren stöter på. Nytt gränssnitt byggs och tid/fel räknas igen. Mellanskillnaden visar på bättring eller försämring, där felen är viktade. Så gör jag iallafall.

Ändamålsenlighet och tillfredsställelse skulle jag säga är ytterst subjektiva, dvs. frågor av typen "på en skala mellan ..." (och där kan vi ju starta ett helt nytt samtalsämne, 1-7, 1-6, 1-5, åsikter?) borde passa bäst.

Ah, titta vad jag hittade, legitima referenser: http://www.usabilitymetrics.com/



Max svarade 29/01/2008 klockan 10:57
How to measure usability

Effectiveness

* Percent of tasks completed
* Ratio of successes to failures
* Workload
* Number of features or commands used


Efficiency

* Time to complete a task
* Time to learn
* Time spent on errors
* Percent or number of errors
* Frequency of help or documentation use
* Number of repetition or failed commands


User satisfaction

* Rating scale for usefulness of the product or service
* Rating scale for satisfaction with functions and features
* Number of times user expresses frustration or anger
* Rating scale for user versus technological control of task
* Perception that the technology supports tasks as needed by the user

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +