 |
|
 |
Mäta användbarhet? |
Av: Leo | 28/01/2008 klockan 09:56 |
ISO 9241-11 (Usability):
"The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use."
Faktorerna ändamålsenlighet, effektivitet och tillfredsställelse sägs vara mätbara. Kan man få några konkreta exempel på hur exakt man mäter dem? :) |
Martin svarade 29/01/2008 klockan 10:02 |
Effektivitet kan mätas genom att ta tiden för hur kvickt en uppgift löses i en äldre version av gränssnittet samtidigt som man räknar antalet större fel (hinder) som användaren stöter på. Nytt gränssnitt byggs och tid/fel räknas igen. Mellanskillnaden visar på bättring eller försämring, där felen är viktade. Så gör jag iallafall.
Ändamålsenlighet och tillfredsställelse skulle jag säga är ytterst subjektiva, dvs. frågor av typen "på en skala mellan ..." (och där kan vi ju starta ett helt nytt samtalsämne, 1-7, 1-6, 1-5, åsikter?) borde passa bäst.
Ah, titta vad jag hittade, legitima referenser: http://www.usabilitymetrics.com/
|
Max svarade 29/01/2008 klockan 10:57 |
How to measure usability
Effectiveness
* Percent of tasks completed * Ratio of successes to failures * Workload * Number of features or commands used
Efficiency
* Time to complete a task * Time to learn * Time spent on errors * Percent or number of errors * Frequency of help or documentation use * Number of repetition or failed commands
User satisfaction
* Rating scale for usefulness of the product or service * Rating scale for satisfaction with functions and features * Number of times user expresses frustration or anger * Rating scale for user versus technological control of task * Perception that the technology supports tasks as needed by the user
|
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |