Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Att ge exempel på "dålig design"?
Av: Max Ljungqvist | 30/10/2007 klockan 14:10

Hej!

Jag ska inom kort hålla en workshop på företaget kring användbarhet och vill gärna ta upp en del exempelprodukter som är dåligt designade, och därmed oanvändbara.

Vad gäller egentligen i dessa fall? Är det "lagligt" att ta med produkter (t.ex. ett system) utan ägarens godkännande eller vetskap? Vad gäller t.ex. om systemet är gammalt och inte används längre? Eller om det är inköpt av en extern leverantör?

Finns hur många bra exempel som helst, men vill helst undvika att trampa runt på folks fötter i onödan...

Cheers! /Max


Mona Eriksson svarade 31/10/2007 klockan 20:27
Jag tycker det är mycket mer intressant att titta på bra exempel än på dåliga exmepel. Det är ju mycket lättare att hitta dåliga exempel än att hitta bra exempel, men det är mer utvecklande att titta på bra exempel.

När det gäller om det är lagigt att visa andras produkter så vet jag inte. Men jag har varit på massor av presentationer där talaren tar upp exempel från olika internetsajter. Tror inte att alla kollat med företagen som äger sajterna först. Känns hursomhelst som att det borde vara en bra gest att tala om att man kommer ta upp företagets produkt i sin presentation.


Max Ljungqvist svarade 01/11/2007 klockan 13:18
Tack för ditt svar!

Jag tänkte påvisa några exempel på "dålig design" för att kunna tydliggöra hur man kan förbättra användbarheten i dessa applikationer. Jag tror det skulle ge en ganska bra kontrast till vad som är användbart, resp. oanvändbart.

En tanke jag hade var att helt enkelt dölja logotyper och liknande för att göra det hela mer anonymt. Men jag börjar med att göra lite research så jag vet vad som gäller :-)


Anders Hall svarade 01/11/2007 klockan 13:43
Måste vara yttrandefriheten som gäller? Du har rätt att göra vad du vill :-) . Företagen ifråga kan väl bara tjäna på att du påpekar brister i deras produkter, skicka en sammanfattning till dom och ta betalt ;-).

Hopp!


Igor J svarade 01/11/2007 klockan 17:34
Jag ser inga som helst problem med detta. Tror nog att du utan några som helst problem kan använda olika produkter för att visa deras brister. Kör hårt

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +