Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Stimdi konferans- Design och socialt ansvarstagande
Av: Anette | 31/08/2007 klockan 13:50

WORKSHOP 9 oktober
År 2008 ska Google vara koldioxidneutralt! På KTHs nya forskningscentrum för hållbar kommunikation vill man minska resandet med hjälp av kommunikationsteknik!

Att intresset för socialt ansvarstagande har ökat märks inte minst i media som har belyst hur olika företag och organisationer arbetar med socialt ansvarstagande och hållbar design.De flesta är ense om att användarcentrerade metoder leder till effektivisering och en bättre arbetsmiljö, men det finns många etiska och ekologiska dilemman att ta hänsyn till:

Hur hanterar vi fall där användarmedverkan innebär fler resor och en större miljöpåverkan eller att användarnas arbetsuppgifter kommer att rationaliseras bort?
Hur bidrar vi som designers till att hantera de verksamhetsförändringar som uppstår i samband med att en ny produkt utvecklas och tas i bruk?
Hur hanterar vi projekt där syftet är att utveckla produkter och tjänster som egentligen inte uppfyller några verkliga behov?
Vad innebär socialt ansvarstagande? Var är det rimligt att dra gränsen för socialt ansvarstagande mot den enskilda individen/projektet kontra socialt ansvarstagande mot världen? Hur kan vi som designers bidra till att utveckla produkter och tjänster som gör livet bättre och samtidigt ta hänsyn till såväl etiska som miljörelaterade aspekter under utvecklingsprocessen.

STIMDI i samarbete med Nita bjuder in till workshop som belyser hur vi som designers, konsulter, forskare, myndigheter och företag kan bidra till att utveckla IT-produkter där socialt ansvarstagande, etik och ekologi är naturliga parametrar att ta hänsyn till i såväl produktens utvecklingscykel som utförande.

Talare:

Bodil Jönsson från CERTEC i Lund.
Daniel Steinholtz, författare till boken ”Det ansvarsfulla företaget”.
Iordanis Kavathatzopoulos från Uppsala universitet om IT och etik.
Charlie Gullström är föreståndare för det nystartade VINNOVA Centre of Excellence for Sustainable Communications.
Tid: 9 oktober kl 9-17, med efterföljande middag på Spring (www.spring.se). Se hela inbjudan som PDF.
Begränsat antal platser: Eftersom dagen sker i workshop-form och kräver ett aktivt deltagande från deltagarna är antalet platser begränsade.
Pris: 1000 kronor, plus moms. Avgiften inkluderar alla måltider.



Anette svarade 31/08/2007 klockan 13:57
Bindade anmälan sker via: http://www.nita.uu.se/csr/register.html.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +