Litet användartest bättre än inget alls? |
Av: Niklas B | 15/08/2007 klockan 17:35 |
Visst, det är alltid bättre att göra ett användbarhetstest i liten skala än inget alls. Men gäller detta även när man gör testet för att jämför olika designlösningar?
Jag har gjort ett fullskaligt användartest där vi hittade en del brister. Nu förväntas jag göra ett test på den nya prototypen för att jämföra om den funkar bättre. Problemet är att jag bara har några dagar på mig. Dvs. jag hinner inte rekrytera samma målgrupp utan måste mer eller mindre ta folk från gatan.
Innebär inte detta att jag riskerar att få helt felaktig data och således borde avstå att göra ett test om jag inte kan göra det på samma sätt. Det blir väl som att jämföra apelsiner med kokosnötter, typ? |
eric idebro svarade 16/08/2007 klockan 08:45 |
Konstiga förutsättningar, tycker jag. Kan du inte göra testet med syfte att se huruvida prototypen är på rätt spår eller ej?
Det är i och för sig svårt att svara på en sån här fråga eftersom invärdena är så luddiga: är det en pappersprototyp, en klickbar prototyp eller bara en konceptuell modell?
mvh Eric |
Anders svarade 16/08/2007 klockan 10:11 |
Vad är det för typ av system (Webbplats, applikation, intranät etc)?
För att svara på din fråga om det är värt att göra testet, så tycker jag att du ska göra testet, om du med stor sannolikhet kan säga att testpersonerna i framtiden på något sätt kommer att använda systemet.
Sen kan förstås testpersonerna som du får tag i på gatan, tillhöra en målgrupp som inte är prioriterad av er, men det blir ju en av sakerna man måste vara medveten om när man analyserar resultatet. |
Igor Jovic svarade 16/08/2007 klockan 21:35 |
Om folk från gatan tillhör samma målgrupp som dina tidigare testpersoner, då är det bara att köra på. |
jonas svarade 26/08/2007 klockan 22:06 |
om testet är mer specifikt denna gång (vilket jag antar) så finns det väll inga problem med dess storlek?
(off topic: kan man få en "kom ihåg mig" ruta här nedanför?) |