Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Litet användartest bättre än inget alls?
Av: Niklas B | 15/08/2007 klockan 17:35

Visst, det är alltid bättre att göra ett användbarhetstest i liten skala än inget alls. Men gäller detta även när man gör testet för att jämför olika designlösningar?

Jag har gjort ett fullskaligt användartest där vi hittade en del brister. Nu förväntas jag göra ett test på den nya prototypen för att jämföra om den funkar bättre. Problemet är att jag bara har några dagar på mig. Dvs. jag hinner inte rekrytera samma målgrupp utan måste mer eller mindre ta folk från gatan.

Innebär inte detta att jag riskerar att få helt felaktig data och således borde avstå att göra ett test om jag inte kan göra det på samma sätt. Det blir väl som att jämföra apelsiner med kokosnötter, typ?


eric idebro svarade 16/08/2007 klockan 08:45
Konstiga förutsättningar, tycker jag. Kan du inte göra testet med syfte att se huruvida prototypen är på rätt spår eller ej?

Det är i och för sig svårt att svara på en sån här fråga eftersom invärdena är så luddiga: är det en pappersprototyp, en klickbar prototyp eller bara en konceptuell modell?

mvh
Eric


Anders svarade 16/08/2007 klockan 10:11
Vad är det för typ av system (Webbplats, applikation, intranät etc)?

För att svara på din fråga om det är värt att göra testet, så tycker jag att du ska göra testet, om du med stor sannolikhet kan säga att testpersonerna i framtiden på något sätt kommer att använda systemet.

Sen kan förstås testpersonerna som du får tag i på gatan, tillhöra en målgrupp som inte är prioriterad av er, men det blir ju en av sakerna man måste vara medveten om när man analyserar resultatet.


Igor Jovic svarade 16/08/2007 klockan 21:35
Om folk från gatan tillhör samma målgrupp som dina tidigare testpersoner, då är det bara att köra på.


jonas svarade 26/08/2007 klockan 22:06
om testet är mer specifikt denna gång (vilket jag antar) så finns det väll inga problem med dess storlek?

(off topic: kan man få en "kom ihåg mig" ruta här nedanför?)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +