Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Slusatser av användande
Av: Anna W | 09/05/2007 klockan 11:24

Jag letar efter intressanta artiklar/böcker som diskuterar vikten av att kartlägga behov och användning idag/nu, innan man går vidare till prototyputveckling etc.

Någon som har bra tips?


Eric Söderberg svarade 09/05/2007 klockan 14:29
Praktiskt taget vilken bok som helst om anvädnbarhet tjatar ju om detta, men en av mina favoriter är user and task analysis for interface design av hackos och redish.


Anna W svarade 09/05/2007 klockan 15:39
Hmm... de böcker jag har tjatar mer om iterativ design, användartestning av prototyper och utvärdering av existerande system.

Det jag är ute efter är hur man kan använda målgruppsanalysen - behovsanalysen, vilka slutsatser/designmål kan man få fram av användares utsagor och attityder i intervjuer?

Jag beställde boktipset ovan men tar gärna emot fler! Det är lätt att gå vilse i bokdjungeln...


Eric Söderberg svarade 10/05/2007 klockan 08:12
Ah, du beställde den? bra beslut, tycker jag! Ska klura på om jag kommer på fler titlar.


Mats Berglind svarade 18/05/2007 klockan 09:45
Jag antar att du pratar om en omdesign av ett befintligt system.

Jag har ingen direkt bok jag kan hänvisa till men vikten av att kartlägga behov och användning idag (en sk. nulägesanalys) är ju A och O för en omdesign. Det är ju nuläget som man ska gå från till den idé eller vision man har med omdesignen (ex. höja användande graden, minska antalet supportsamtal).
I nulägesanalysen kan man ta tempen på nuvarande användbarhetsnivå och från den mätningen kan man bestämma den nya användbarhetsnivån (användbarhetsmålen) man vill nå till under omdesignen.
Så kort sagt, tar man inte reda på behov och användning idag/nu för en omdesign så kan man aldrig bevisa att användbarheten/nyttan i systemet har blivit bättre - dvs. vikten är av största betydelse.


Mats Berglind svarade 18/05/2007 klockan 09:56
Vad gäller målgruppsanalysen och hur du kan använda den så beror det ju på vad du frågar i intervjuerna.
Som grund för målgruppsanalysen kan det därför vara bra att ha (som jag sa tidigare) idén/visionen för omdesignen men även vilka effektmål man vill uppnå med omdesignen och vad för användarupplevelse företaget som äger systemet vill förmedla online.
Ex. ska försäljningen öka på en webbplats så måste intervjufågorna bl.a. handla om kundens köpbeteende och vad för stöd kunden vill ha när hon köper varor.
Vad för slutsatser/designmål man kan få fram av utsagor och attityder man kan få fram beror (som sagt) på vad man frågar och vilken erfarenhet man har att anlysera MEN jag tycker att kan man komplettera med lite riktig användartestning av ett gammalt eller liknande system så kompletterar det en sådan intervju väldigt bra - folk säger ofta en sak men gör en annan ;-)


Anna W svarade 23/05/2007 klockan 10:09
Jo fast när det inte handlar om omdesign. Om du ska göra något helt nytt inom ett område, hur går man vidare från en mer sociologisk approach på användargruppens situation, till designriktningar?

Jag tror jag börjar hitta lite om det jag talar om. Det är ju så svårt att förklara när man själv är grön och vill veta mer - om det man inte vet. :D

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +