Slusatser av användande |
Av: Anna W | 09/05/2007 klockan 11:24 |
Jag letar efter intressanta artiklar/böcker som diskuterar vikten av att kartlägga behov och användning idag/nu, innan man går vidare till prototyputveckling etc.
Någon som har bra tips? |
Eric Söderberg svarade 09/05/2007 klockan 14:29 |
Praktiskt taget vilken bok som helst om anvädnbarhet tjatar ju om detta, men en av mina favoriter är user and task analysis for interface design av hackos och redish. |
Anna W svarade 09/05/2007 klockan 15:39 |
Hmm... de böcker jag har tjatar mer om iterativ design, användartestning av prototyper och utvärdering av existerande system.
Det jag är ute efter är hur man kan använda målgruppsanalysen - behovsanalysen, vilka slutsatser/designmål kan man få fram av användares utsagor och attityder i intervjuer?
Jag beställde boktipset ovan men tar gärna emot fler! Det är lätt att gå vilse i bokdjungeln... |
Eric Söderberg svarade 10/05/2007 klockan 08:12 |
Ah, du beställde den? bra beslut, tycker jag! Ska klura på om jag kommer på fler titlar. |
Mats Berglind svarade 18/05/2007 klockan 09:45 |
Jag antar att du pratar om en omdesign av ett befintligt system.
Jag har ingen direkt bok jag kan hänvisa till men vikten av att kartlägga behov och användning idag (en sk. nulägesanalys) är ju A och O för en omdesign. Det är ju nuläget som man ska gå från till den idé eller vision man har med omdesignen (ex. höja användande graden, minska antalet supportsamtal). I nulägesanalysen kan man ta tempen på nuvarande användbarhetsnivå och från den mätningen kan man bestämma den nya användbarhetsnivån (användbarhetsmålen) man vill nå till under omdesignen. Så kort sagt, tar man inte reda på behov och användning idag/nu för en omdesign så kan man aldrig bevisa att användbarheten/nyttan i systemet har blivit bättre - dvs. vikten är av största betydelse. |
Mats Berglind svarade 18/05/2007 klockan 09:56 |
Vad gäller målgruppsanalysen och hur du kan använda den så beror det ju på vad du frågar i intervjuerna. Som grund för målgruppsanalysen kan det därför vara bra att ha (som jag sa tidigare) idén/visionen för omdesignen men även vilka effektmål man vill uppnå med omdesignen och vad för användarupplevelse företaget som äger systemet vill förmedla online. Ex. ska försäljningen öka på en webbplats så måste intervjufågorna bl.a. handla om kundens köpbeteende och vad för stöd kunden vill ha när hon köper varor. Vad för slutsatser/designmål man kan få fram av utsagor och attityder man kan få fram beror (som sagt) på vad man frågar och vilken erfarenhet man har att anlysera MEN jag tycker att kan man komplettera med lite riktig användartestning av ett gammalt eller liknande system så kompletterar det en sådan intervju väldigt bra - folk säger ofta en sak men gör en annan ;-) |
Anna W svarade 23/05/2007 klockan 10:09 |
Jo fast när det inte handlar om omdesign. Om du ska göra något helt nytt inom ett område, hur går man vidare från en mer sociologisk approach på användargruppens situation, till designriktningar?
Jag tror jag börjar hitta lite om det jag talar om. Det är ju så svårt att förklara när man själv är grön och vill veta mer - om det man inte vet. :D |