Nya publikationer om kosntander/vinster med användbarhet |
Av: Morran | 27/02/2007 klockan 09:36 |
Hej, Har lagt märke till att många artiklar som rör kostnader (eller vinster) med användbarhetssatsningar i företag är relativt gamla (90-talet). Kan någon rekommendera nyare publikationer i detta ämne? |
eric svarade 28/02/2007 klockan 07:49 |
Ja. Jag har också funderat över det. vad beror det på att de artiklar i ämnet som finns på interweb är så pass gamla? Alla övriga användbarhetsämnen vrider ju folk ut-och-in på för att panikartat klämma ur sig ytterligare en artikel. Konstigt. |
Mmm svarade 28/02/2007 klockan 12:22 |
Hej Jag undrar, om man på ett konkreta sätt kunde börja samla ihop de bästa praktiska resultat av användbarhetsarbete / interaktionsdesign. Man kunde presentera egna resultat / erfarenhet av nytta som man själv har åstadskommit i en forum. Man behöver inte berätta allt, yrkeshemligheter är bra att bevara...
Nielsen säljer en sådan rapport, förstås. (http://www.nngroup.com/reports/roi/) Man kan ju göra det också... Han skriver mycket om ROI (alertbox 2007).
Lokala Svenska resultat har jag missat.
|
Erik E. Byström svarade 01/03/2007 klockan 08:52 |
Utan att veta precis hur landet ligger i (svenska) företag över lag så gjorde en vän och jag en studie på det här under förra våren. Vi upptäckte, föga förvånande kanske, att det är precis så svårt att mäta och presentera vinst/kostnad av användbarhet på ett trovärdigt sätt som det påstås.
Om man ger sig på kalkyler bör kanske lyfta blicken från ROI och kolla på Total Cost of Ownership, TCO istället. Detta beror förstås på målgruppen, men det lilla jag sett av ROI-mått på användbarhet kändes inte trovärdigt. Den som pekade oss i rätt riktning där var Daniel Rosenberg som skrev artikeln "The Myths of Usability ROI" i Interactions sept-okt 2004. Mycket läsvärd tycker jag.
En bok som jag däremot inte rekommenderar är den som ansetts vara standardverket på området: Cost-Justifying Usability av Mayhew/Bias, främst för att den utgår från ROI och gör väl stora uppskattningar i kalkylerna vad jag minns. Dock bra att ha läst för att se var användbarhetsfältet stod senast ett större verk publicerades i fråga om ekonomisk nytta.
Det vore onekligen kul att se mer aktuella artiklar/rapporter med siffror. Faran i hela tillvägagångssättet är det riskerar att bli väl mycket "guesstimations" men så länge man kan se igenom siffrorna och vara kritisk ligger man bra till. |
Mmm svarade 01/03/2007 klockan 10:36 |
Intressant, tack för tipsen! Då och då är det faktiskt bättre med bra "guesstimations" än inga försök alls.
I praktiken skulle jag vara intresserad av vilka var till exempel mål, målgrupp och hur väl gruppen lyckades att nå mål. Jämförelser är alltid +. Det är synd att man inte alltid hinner till intressanta seminarier som MTIMDI/Volvo.
Att få kritik (hur andra ser genom siffrorna) från andra specialister skulle vara nyttigt i framtida projekt. Man kan ju alltid bli bättre och lära av sina misstag. Det kanske finns perfekta rapport med perfekta siffror. Men den borde vara också lätt för kund att tolka.
Det finns några företag, som har gjord koncept med mål att få kunden förstå nyttan av interaktiosdesign. Tror ni att det fungerar bra? |