 |
|
 |
| Hur vet man när man har analyserat färdigt? |
| Av: Peter | 16/03/2003 klockan 20:32 |
Om man är inne i en analysfas och håller på att samla in information om användare, användningssituation, mål etc etc. Hur vet man då när man ska slut samla in information. Man kan ju hålla på och intervjua och observera och hålla workshops hur länge som helst. Ofta har man kanske ett visst antal timmar avsett till att göra detta, men det måste ju finnas något som säger att man faktiskt har tillräckigt med input för att kunna gå vidare... |
Mårten svarade 24/03/2003 klockan 13:55 |
Är i samma situation, och jag kan bara hålla med om att det är svårt att avgöra när man vet tillräckligt. Det bästa man kan göra är att vara ödmjuk och erkänna att vissa "förutsättningar" är rena antaganden/gissningar, och möjligen då ägna tid åt att ta reda på kritiska fakta fort som tusan.
I den fas då man sorterar information och konstruerar designen kan man alltid sätta in checkpoints för att se att man är på rätt väg, t.ex. "på vilket sätt finns det stöd i våra studier för att välja denna designlösning?" eller "vilket dokumenterat problem löser denna förändring?".
En risk vid t.ex. redesign är också att man skapar nya problem då man försöker lösa äldre dito. De flesta val man gör bör ha grund i antingen målgrupps- och användarstudier ELLER normativt, dvs att de flesta gör såhär (t.ex. har sökrutan uppe till höger). Men allt går inte att mäta/fråga sig till, det krävs trial and error hela vägen. Någon version 1.0 finns inte, en webbplats kommer alltid att befinna sig i version 0.9 eller 1.1 eller nån annanstans i utvecklingen. |
Lasp svarade 27/03/2003 klockan 21:07 |
Om man gör analys i flera faser. dvs får ihop det enklaste från ax till limpa så kan man ofta skriva ett scenario och testa det på analysmallen. Ju mer data man får in desto fler varianter måste tillfredställas och då kommer avvikelsehanteringen att växa! Alltså måste man skapa en stig till ett tänkt mål. Sedan när man fått folk på vägen kan man göra den bredare. |
Anders svarade 02/04/2003 klockan 13:51 |
Lasp> Hur menar du när du säger: "Ju mer data man får in desto fler varianter måste tillfredställas och då kommer avvikelsehanteringen att växa!"
Menar du att mer data automatiskt innebär fler målgrupper att anpassa efter? Även om man får in en enorm mängd data så måste man väl ändå dela upp den i ett antal målgrupper och sedan prioritera dessa?
Finns det inte en risk i att samla in lite data först, sammanställa och prioritera målgrupper, bygga en prototyp och sedan samla in mer data som kanske innebär att målgrupper tillkommer/faller ifrån eller att prioriteringen av målgrupperna ändras? Då är man ju på sätt och vis tillbaka på noll? |
Mårten svarade 02/04/2003 klockan 16:17 |
Jag tror det går att sätta igång en design/konstruktionsprojekt med en eller få målgrupper. Till 95% kommer de att behöva samma typ av information, informationsstruktur och interaktionsmöjligheter som de andra. Dock måste man vara medveten om att de sista 5% oftast är det som skiljer en bra webbplats från en kanonbra webbplats, så man får inte glömma finishen genteomt varje uttalad målgrupp.
En fara är att man "köper" målgrupperna ganska schablonmässigt, dvs man ser dem i fel perspektiv. Ta t.ex. målgruppen sjuksköterskor som är vansklig när det gäller att skapa en interaktiv informationsservice på webben. Även om många sjuksköterskor på vårdcentraler har eget rum och dator och kan surfa glömmer man att andra halvan av målgruppen har det annorlunda. Alla som legat på sjukhus vet att a) de har inget eget rum och dator och b) de springer fram och tillbaka i korridorerna och har inte mycket tid på sig att sitta framför en dator alls. Följaktligen måste målgruppen delas in i två (eller fler) och grupperas med andra målgrupper som har en liknande situation, t.ex. laboratoriepersonal och dagispersonal som inte heller har eget rum, egen dator och som är på samma tekniska nivå.
Gör man en eller flera "profiler" av de tänkta användarna som man kallar "persona A: liten datorvana, ingen hemdator, hög specialistkunskap, hög motivation, tidsbrist etc.." (och inte bara "sjuksköterskor") så träffar man bättre det beteende som man måste anpassa tjänsten för. |
Johan svarade 02/04/2003 klockan 22:31 |
| När pengarna är slut? |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |