Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hur vet man när man har analyserat färdigt?
Av: Peter | 16/03/2003 klockan 20:32

Om man är inne i en analysfas och håller på att samla in information om användare, användningssituation, mål etc etc. Hur vet man då när man ska slut samla in information. Man kan ju hålla på och intervjua och observera och hålla workshops hur länge som helst. Ofta har man kanske ett visst antal timmar avsett till att göra detta, men det måste ju finnas något som säger att man faktiskt har tillräckigt med input för att kunna gå vidare...


Mårten svarade 24/03/2003 klockan 13:55
Är i samma situation, och jag kan bara hålla med om att det är svårt att avgöra när man vet tillräckligt. Det bästa man kan göra är att vara ödmjuk och erkänna att vissa "förutsättningar" är rena antaganden/gissningar, och möjligen då ägna tid åt att ta reda på kritiska fakta fort som tusan.

I den fas då man sorterar information och konstruerar designen kan man alltid sätta in checkpoints för att se att man är på rätt väg, t.ex. "på vilket sätt finns det stöd i våra studier för att välja denna designlösning?" eller "vilket dokumenterat problem löser denna förändring?".

En risk vid t.ex. redesign är också att man skapar nya problem då man försöker lösa äldre dito. De flesta val man gör bör ha grund i antingen målgrupps- och användarstudier ELLER normativt, dvs att de flesta gör såhär (t.ex. har sökrutan uppe till höger). Men allt går inte att mäta/fråga sig till, det krävs trial and error hela vägen. Någon version 1.0 finns inte, en webbplats kommer alltid att befinna sig i version 0.9 eller 1.1 eller nån annanstans i utvecklingen.


Lasp svarade 27/03/2003 klockan 21:07
Om man gör analys i flera faser. dvs får ihop det enklaste från ax till limpa så kan man ofta skriva ett scenario och testa det på analysmallen.
Ju mer data man får in desto fler varianter måste tillfredställas och då kommer avvikelsehanteringen att växa!
Alltså måste man skapa en stig till ett tänkt mål.
Sedan när man fått folk på vägen kan man göra den bredare.


Anders svarade 02/04/2003 klockan 13:51
Lasp> Hur menar du när du säger:
"Ju mer data man får in desto fler varianter måste tillfredställas och då kommer avvikelsehanteringen att växa!"

Menar du att mer data automatiskt innebär fler målgrupper att anpassa efter? Även om man får in en enorm mängd data så måste man väl ändå dela upp den i ett antal målgrupper och sedan prioritera dessa?

Finns det inte en risk i att samla in lite data först, sammanställa och prioritera målgrupper, bygga en prototyp och sedan samla in mer data som kanske innebär att målgrupper tillkommer/faller ifrån eller att prioriteringen av målgrupperna ändras? Då är man ju på sätt och vis tillbaka på noll?


Mårten svarade 02/04/2003 klockan 16:17
Jag tror det går att sätta igång en design/konstruktionsprojekt med en eller få målgrupper. Till 95% kommer de att behöva samma typ av information, informationsstruktur och interaktionsmöjligheter som de andra. Dock måste man vara medveten om att de sista 5% oftast är det som skiljer en bra webbplats från en kanonbra webbplats, så man får inte glömma finishen genteomt varje uttalad målgrupp.

En fara är att man "köper" målgrupperna ganska schablonmässigt, dvs man ser dem i fel perspektiv. Ta t.ex. målgruppen sjuksköterskor som är vansklig när det gäller att skapa en interaktiv informationsservice på webben. Även om många sjuksköterskor på vårdcentraler har eget rum och dator och kan surfa glömmer man att andra halvan av målgruppen har det annorlunda. Alla som legat på sjukhus vet att a) de har inget eget rum och dator och b) de springer fram och tillbaka i korridorerna och har inte mycket tid på sig att sitta framför en dator alls.
Följaktligen måste målgruppen delas in i två (eller fler) och grupperas med andra målgrupper som har en liknande situation, t.ex. laboratoriepersonal och dagispersonal som inte heller har eget rum, egen dator och som är på samma tekniska nivå.

Gör man en eller flera "profiler" av de tänkta användarna som man kallar "persona A: liten datorvana, ingen hemdator, hög specialistkunskap, hög motivation, tidsbrist etc.." (och inte bara "sjuksköterskor") så träffar man bättre det beteende som man måste anpassa tjänsten för.


Johan svarade 02/04/2003 klockan 22:31
När pengarna är slut?

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +