Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Digital assistent
Av: Anna-Frida Eriksson | 05/02/2007 klockan 17:03

Vad är bäst: en animerad människa eller en påhittad filur? Efterlyser åsikter, undersökningar, erfarenheter, information om vilken typ av digital assistent som lämpar sig bäst på en hemsida? Tusen tack!


Anders svarade 05/02/2007 klockan 17:58
Rent spontant skulle jag säga att det inte spelar någon större roll, utan att det viktiga är att få till en digital assistent som överhuvudtaget fungerar. Jag tror aldrig att jag har stött på någon digital assistent som faktiskt har hjälpt mig... Men någon får gärna motbevisa mig. :-)


eric svarade 06/02/2007 klockan 08:19
haha,inte jag heller. förbjud dem tills de är så smarta att de faktiskt klarar av att hjälpa!


Joakim svarade 06/02/2007 klockan 09:20
Gu bör inte illustrera den digitala assistenten som en levande varelse alls, för att undvika s.k. antropomorfism. Det finns annars risk att användarna tilldelar assistenten egenskaper, både bra och dåliga, som förknippas med just levande ting, egenskaper den alltså inte besitter.

Det är bättre om du illustrerar assistenten i form av textuella tips, sökfält, eller liknande istället.


anna svarade 06/02/2007 klockan 10:47
Har ni träffat Ms Dewey - sökmotorn? Hon är lite underhållande, men lite störande också. En lite annorlunda sätt att presentera en sökmotor på.
http://www.msdewey.com


johan s svarade 06/02/2007 klockan 14:50
Jag tycker assistenter kan fungera bra som underhållning om informationen man söker inte är kritisk. Se till att skaffa er en trevlig en bara.

Risken finns dock att figuren själ showen från den övriga informationen och sådant ni kanske hellre vill få fram.


pat svarade 08/02/2007 klockan 10:20
Testad Telenors "fråga Emma" och blev imponerad av de svar jag fick. Även om jag gillar en vanlig sök utan grafiskt mambo, känns detta som den bästa "Digitala assistenten" Telenor har verkligen jobbat på henne.

http://www.telenor.se

P


eric svarade 08/02/2007 klockan 10:47
pat, den där emma finns på tullverkets sajt också. fast hon hter ngt annat där.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +