Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Svarsfrekvens på enkät?
Av: Petra | 31/01/2007 klockan 13:30

Hej!
Hur hög svarsfrekvens är rimlig att förvänta sig? Vad brukar ni få på enkätutskick?
Har fått krav på mig att redovisa mer än 75% svar. Det gäller ca 200 användare i en stor koncern och enkäten gäller ett av deras arbetsverktyg. Enkäten tar ca 5 min att fylla i och ligger som en länk.


Martin svarade 01/02/2007 klockan 09:59
För en så hög svarsfrekvens som 75% så får man ligga på användarna ganska hårt, med den negativa bieffekten att de svarar bara för att de måste och då utan att sätta sig in i frågorna ordentligt.


anna svarade 01/02/2007 klockan 12:32
Annars är ju morot bättre än en piska. Att få något för att man lägger sin tid på att svara på en enkät lockar ju lite mer. Kanske inte tillräckligt för att få in 75% men i alla fall mer än om man inte får något för det alls.
Att få något kan ju betyda allt från en pryl, vara med i en utlottning av nåt fint pris eller få möjlighet att förbättra något som idag inte funkar bra. Det är ju olika från fall till fall vad syftet med enkäten är.
Och går man ut med att syftet med en enkät är att få in förslag till förbättringar är det ju viktigt att det verkligen blir så att man tar tillvara folks förslag.


Karl Bengtsson svarade 01/02/2007 klockan 13:43
Det är lite lurigt det där med belöningar. Att locka med en pryl kan ju också innebära att användarna svarar utan engagemang och eftertanke bara för att ha chansen att vinna nåt. Detta kan också ge missvisande resultat.

Det bästa är om man kan motivera användarna att svara av egen vilja och efter bästa förmåga. Ett exempel är att deras insats får effekten att kommande produkter är mer anpassade för deras behov och önskningar, och att de i sin tur blir gladare och lyckligare...


Joakim svarade 01/02/2007 klockan 14:40
Lägger man upp en enkät, för sin marknaden i allmänhet att svara på, kan man inte räkna med en svarfrekvens på mer än 10% (kommer man upp i 20% är det mycket bra, men också alltså sällsynt). Detta är dock givetvis beroende på hur ens marknad ser ut.

Ska enkäten skickas ut inom ett företag så blir i regel svarfrekvensen mycket högre. Jag jobbar på ett företag med 350 000 anställda som årligen blir ombedda att svara på en enkät om arbetsmiljö. Svarsfrekvensen ligger aldrig under 80% och för just den delen av företaget som jag hör till (~42 000 anställda) är svarsfrekvensen sällan under 98%. Ett stort tryck genom alla chefsled, tillsammans med effektiv uppföljning på både utfall och just svarsfrekvens, gör att svarsfrekvensen blir hög, i vårt fall (man kan inte vinna något och enkäten tar ~20min att svara på).

Att tillägga att den initial svarsfrekvensen kan komma att sjunka kraftigt i samband med analysen av datat. Svårtolkade eller uteblivna svar måste uteslutas, ibland därav deltagarens samtliga svar.

Se till att:
- enkäten annonseras som högprioriterat av någon inflytelserik
- påtala och lev upp till en bra analys med tillhörande uppföljning
- ...i värsta fall genomföra en handledd med alla anställda (under t.ex. avdelningsmötet eller liknande)

Kom ihåg att testa enkäten på några av mottagarna innan du skickar ut den.


anna svarade 09/02/2007 klockan 14:30
En rolig vinkel på det hela finns hos BugBash: http://www.bugbash.net/comic/90.html

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +