| Företags Websida som jättebroschyr |
| Av: Irene Porter | 08/01/2003 klockan 10:33 |
När jag läste stycket "Jag är dock förvånad över att de flesta företag fortfarande har en hemsida som är en som en enda jättebroschyr" från artikeln "Var är kundvärdet på ditt företags webbsajt?" började jag funderar lite mera. Jag nyligen hade en diskussion med VD på ett nystartat företag som nu går i tankar om att ha en Websida. Jag ställde frågan vad målet är med att ha den. Han svarade att det var viktigt ur trovärdighets synpunkt att den finns. Han menade han att kundvärdet var att kunden känner en viss trygghet i och med att leverantören finns representerad på Webben. Vitsen med websidan är inte att sälja mera. Han menade att i just hans företags fall är inte deras kunder intresserad av att göra affärer på internet utan oftast kollar upp att företaget existerar genom att det finns en hemsida i form av en jättebroschyr. Jag undrar om inte det är vad många företag tänker. Är det verkligen så? Vill företag verkligen använda internet som mer än bara en jättebroschyr. Finns det ändå ett stort värde att ha just en jättebroschyr på nätet? Jag är osäker om denna VD jag talar om har rätt. Det var första gången jag har hört denna synpunkt. Vad säger andra? |
elvelind svarade 08/01/2003 klockan 17:49 |
| Jag tror att det är många företag som tänker så och det med all rätt i många fall. För även fast det är så att många företag kan växa med hjälp av avancerad webbteknik så är det oanvändbart för den största delen av företagen framförallt de mindre. Där fyller en webbsida nästan bara funktionen att berätta att företaget finns och skapa en lös kundrelation samt att i vissa fall erbjuda kontakt möjligheter. |
Anders svarade 08/01/2003 klockan 21:27 |
Jag håller också med, det finns många företag som absolut inte har någon anledning att låta sin webbplats vara något mer än en broschyr på internet.
Men det finns lika många företag som kan använda sin webbplats för att förbättra relationer med sina kunder, underlätta supportärenden, avlasta kundservice, skapa merförsäljning, förbättra relationer till press etcetc. Det finns stora pengar att spara om man hittar de processer som kan skötas minst lika bra, om inte billigare, via internet och av kunden, investeraren, medarbetaren, journalisten själv. |
Ove Berglund svarade 11/01/2003 klockan 23:04 |
Jag tycker ju att oavsett stort eller litet företag skall ha en hemsida. Det spelar ingen roll om det är en stor broschyr eller vad det nu kan vara för något bara det är kvalitet som syns därute.
Om hemsisdans trafik uppgår till ungefär 3000 besök i månaden så blir det fruktansvärt många människor som ser företaget och skaffar sig en uppfattning om det bra eller dåligt, och det beror ofta på hur webbplatsen är byggd och vad det finns för information på den.
Är det bra info som ges måste detta va ett av dom billigaste sätt att marknadsföra sin verksamhet på.
Hur mycket kostar 30 000 broschyrer att trycka och skicka? enorma summor pengar och 3000 besökare kan nog dom flesta företag få i månaden med lite arbete som inte behöver vara speciellt dyrt bara tid.
Med alla dessa människor kommer det automatiskt att skaffas nya kontakter och affärsmöjligheter som gynnar besökare och hemsidesägaren.
/Ove |
Jolanta svarade 27/05/2003 klockan 19:54 |
| Frågan gäller inte att ha eller inte ta en hemsida – idag måste man ha det! Det är däremot viktigt hur den skall vara byggd och till vilken nytta är den för både ägaren och besökaren. Båda parters måste få någonting tillbaka. Jag anser att det är viktigt att veta vilka förväntningar dina besökare har i mån att kunna leverera det de är ute efter. Det verkar dock vara svårt att inspirera besökarna att aktivt delta i uppfyllelse av deras önskemål och att få de att uttala sig, att framföra sina åsikter. Jag har en webbsida jag skulle gärna villa höra besökarnas åsikt om och informerar gärna om adressen dit. Skicka gärna ett e-mail om du vill besöka den. |