Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Placering av Player
Av: Sara | 14/11/2006 klockan 20:52

Utvarderar en sajt at en TV-kanal som vill placera sin player/viewer funktion (for att kolla pa clips, previews, aven hela episoder) hogst upp till vanster pa hemsidan och ut genom alla sidor pa sajten. Tror att det skulle funka battre med player fonstret pa hoger sida for att lamna mer utrymme till copy/introduktion av sidan till vanster, men behover "bevis" for att detta ar battre fran ett anvandarperspektiv. Tacksam for tips i allmanhet, kanske har nagon annan jobbat med design av TV hemsidor?


Daniel J svarade 14/11/2006 klockan 22:04
Det finns ju studier om var blicken oftast söker sig när man först ser en webbsida. Du kanske kan söka upp lite sådant? Jag tror att killen bakom Santai nog har en del på lager där, kolla upp honom under "Resurser" här.

Sedan kanske du kan samla på dig x antal exempel på andra liknande sajter, göra ett egenskapat designmönster och en design rationale för det. För att på så vis hävda att det är en mindre lämplig idé att göra som de vill (vilket det för den delen kanske inte är =) bara aningens okonventionellt kanske).

Good luck!


Santto svarade 15/11/2006 klockan 01:03
Jag tror att Daniel J åsyftar artikeln "Så här hittar besökarna information på en webbplats". Du hittar den på URL: http://www.santai.nu/artiklar/hitta_information.htm

Inget av de förslag du nämner behöver egentligen vara fel utan det handlar nog mer om vad TV-kanalen vill lyfta fram och vad man vill uppnå än om något annat. Vilken information är viktigast är en fråga man kan fundera över. Information uppe i det övre vänstra hörnet är information som ofast blir "synad" först då västerlänningar ofast börjar att läsa från denna position och sedan förflyttar blicken från vänster till höger.

Det bästa sättet att få reda på vilken lösning som fungerar bäst utifrån ett användarperspektiv är att låta användarna testa (mha användartester) de olika förslagen och se vilket alternativ som fungerar bäst.



Santto svarade 15/11/2006 klockan 01:06

Jag glömde att skriva att utfallet från användartesterna är det bästa beviset du kan få!

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +