Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Fånga besökarens intresse
Av: Lisa | 02/11/2006 klockan 12:03

Hej!
Jag undrar hur många sekunder har man på sig att väcka en besökares intresse på en hemsida? Jag kan tänka mej att man har längre tid på en intern personalsida. Är det så?

Tacksam för svar


Mats Berglind svarade 02/11/2006 klockan 12:59
Som vanligt beror det på. En intern sida har nackdelen/fördelen att användas ofta vilket gör att användarna lär sig var de ska titta och var det endast finns "skräp".
Sedan beror det även på användarens behov när den kommer in på sidan.


Lisa svarade 02/11/2006 klockan 13:47
Kan man säga att man 10 sekunder på sig för en externwebbsida?



Anna svarade 02/11/2006 klockan 16:00
Tror inte att du kan säga nån siffra. Surfar du in på en sida med ett visst mål, typ att köpa en pryl, så lägger du ner mer tid på att hitta det du vill innan du ger upp. Hamnar du på sidan av en slump är det definitivt mindre än 10 sekunder tror jag. Då gäller det att man fastnar för något på sidan om man ska vara kvar så länge som 10 sekunder.


Santto svarade 02/11/2006 klockan 17:23
Kan denna länk ge vägledning...?

http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/blink/


Daniel svarade 05/11/2006 klockan 22:06
Jag är lite nyfiken på varför du undrar i första hand. Vad är det som är så relevant för dig med denna tidsuppskattning?

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +