Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Använbarhet i ett nytt perspektiv
Av: mandorf | 16/12/2002 klockan 22:09

Intressant läsning om användbarhet i ett nytt perspektiv:
http://www.everything.ch/


Pelle svarade 25/04/2003 klockan 14:30
Är man helt insnöad på användbarhet så är väl detta kanske nytt. Men för alla andra är det ganska uppenbart att man måste ta hänsyn till alla de faktorer som gör oss till människor - inte bara användare. Det vore inte bara lite naivt att tro att användbarhet skulle göra världen roligare, produkter trevligare och människor smartare.

Dagens sk "användbarhetsexperter" verkar fortfarande vilja skapa dumma användare av smarta människor. "Don't make me think"
...säger en del, eller hur?


Sinclair Andersen svarade 29/04/2003 klockan 11:30
Det handlar inte om dumma användare av smarta människor. Människor är tvärtom, ofta smartare än designers och systemerare tror. De är inte villiga att slösa energi på att klura "logiken" i ett logiskt system om de kan använda regler för dess beteende för att minimera den mentala ansträngningen (kognitiva belastningen). Inget system existerar utan ett sammanhang, som definieras utifrån användaren.
"Don't make me think" är en popularisering av ett fenomen. Tyvärr kan det lätt ge uttryck till både generaliseringar och tolkningar.

Fast det var nog inte särsklit nytt, även för dem som är insnöade på användbarhet, speciellt inte för folk i Skandinavien, som tenderar oftare att ha ett holistiskt förhållningssätt (med undantag av onkel Jacob?)


Pelle svarade 29/04/2003 klockan 14:27
Ok, jag är uppenbarligen i fel forum för det här. Men måste ändå hävda att denna envisa fokusering på användbarhet ganska tragisk.

"... definieras utifrån användaren" - där har vi själva problemet. Ser man kunderna till interaktiva produkter som enbart användare, inte som människor, så kommer man få svårt att lyckas. Visst är användbarhet viktigt - absolut - men bara användbarhet gör inte att jag köper en viss produkt eller använder ett speciellt system. Vi människor är känsliga för myckat annat än bara den kognitiva belastningen.

Användbarhetsarbete går idag ut på att minimera kundens problem, felaktiga agerande och kognintiva belastning. Visst vore det bra om man kunde lyfta blicken lite och istället för att göra något mindre dåligt göra något som faktiskt är bra och trevligt att använda?


Marie svarade 08/05/2003 klockan 08:46
På CHI2003 (Computer-Human Interaction-konferens) i Florida pratade Don Norman om Emotional Design. Han menar att positiva känslor är viktigt för design, för då blir produkten lättare att använda. Designar man en produkt som folk blir glada/lyckliga av att använda så kommer användbarheten lättare. Läs mer på www.jnd.org, där det också finns tre kapitel om ämnet från hans nya bok som kommer i januari 2004.

Det finns också en sprillans ny bok som heter Funology: From Usability to Enjoyment. M. Blythe, A. Monk and P. Wright. Kluwer, 2003. Den handlar om att designa programvaror som ska vara roliga att använda. Dokumentation från en workshop på CHI2002 finns här:
http://www.acm.org/sigchi/bulletin/2002.5/sepoct02.pdf

Min tolkning är att det här är en av de senaste trenderna. Först var vi tvungna att få tekniken att fungera, sedan fick vi fundera lite på hur det skulle vara riktigt användbart. Nu måste vi gå vidare och göra det roligt och positivt också.


Mats Berglind svarade 09/05/2003 klockan 08:14
Begreppet användbarhet för ofta med sig en doft av windowsfanatism och en sovjetgrå enkelhetsfixering. Mycket tack vare vissa sk. gurus - och det faktum att många "blint" följer deras erfarenheter.

Att något blir användbart bygger på bra planering (användbarhetsmål, målgruppsdefinitioner), bra design och bra kvalitetssäkring (användbarhetstest på riktiga användare). Involvera användaren.

***Ett stort problem är att många användbarhetsexperter inte får budget för eller (faktiskt) fortfarande tror att det går att göra användbara, trevliga produkter utan att testa och utan att sätta upp användbarhetsmål.***

En användbar produkt BLIR "bra och trevlig att använda".

Sedan tycker jag väl att uttrycket "Don't make me think" borde omformuleras till "Don't make me think about the wrong things".


Pelle svarade 09/05/2003 klockan 09:35
Nej!
Nej!
En användbar produkt behöver inte alls vara bra och trevlig att använda. Klarar en kund av att utföra vissa uppgifter med ett visst resultat(få fel!)så skulle denna produkt kunna ha bra användbarhet. Men, det betyder inte att kunden tyckte att det var trevligt eller vill göra det igen!

Till och med Don Norman han säger detta nu. Lite sorgligt att en man av hans kaliber inte tidigare insett att vi är människor inte bara användare(robotar). Människor har känslor, drömmar, mål, förhoppningar och en hel massa andra egenskaper som helt förringas av de som säger att de skapar produkter ur ett kundperspektiv.


Varför valde du just de byxor du har på dig idag? Du har säker många andra som passar lika bra...


Mats Berglind svarade 09/05/2003 klockan 11:02
Allt beror på vad man lägger i begreppet användbarhet.

Hur en kund känner inför en produkt kan endast uppfattas av en kund.

MEN produktutvecklaren måste ha ett mål för vad kunden ska känna innan, under och efter användningen av produkten (likaväl som att inte belasta korttidsminne etc.). För att göra en sådan produkt måste man självklart ta hänsyn till vad människor i de grupperna har för känslor, drömmar och mål. När det är fastställt kan man börja utveckla. Sedan är det enda sättet att få reda på vad kunden tycker om produkten att fråga.

Mål, definiering av målgrupp, design, utveckling och test.

Det svåra är väl egentligen att få fram individen i gruppen.

Jag valde förresten mina byxor för att de var de som var rena...


Pelle svarade 14/05/2003 klockan 14:22
...för att de var rena...
Fegis!

I definitioner av användbarhet förekommer aldrig känslomässiga aspekter. Däremot talas det ofta om "effektivitet", "uppgift" och "resultat". (Kolla ISO mfl)
Men det klart, man kan ju göra sin egen tolkning och blanda in vad tusan man vill och fortfarande kalla det "användbarhet"...

Problemet och oviljan i branchen att ta till sig av verkligheten kvarstår dock.


Lars svarade 21/05/2003 klockan 10:18
Ni har alla rätt men ni ser inte helheten.

Första gången en besökare kommer till en webplats är oftast känslan och upplevelsen det viktiga. Design, hastighet, dramaturgi.

Andra gången vill besökaren ofta undersöka, jämföra och samla information. Navigation, tydlighet.

Vid trejde besöket (om du har lyckats vid de andra två). Vill besökaren genomföra ett köp. Enkelhet, trygghet.

VIKTIGT! Ju vanare användare desto mer uppgiftsorienterade är ofta dessa. Dvs, bort med allt som kan störa användaren i uppgiften t ex betala sina räkningar.


Gustav Dahlström svarade 12/06/2003 klockan 16:33
När man utvecklar pubilka system och tjänster för företag skall även systemet marknadsföra företaget. Banker vill ge bilden av säkerhet och trygghet, hippa klädmärken prioriterar helt andra värden. Dessa parametrar påverkar arbetet med användbarheten. Inom marknadföring riktar man sig ofta direkt till personen inte bara till grupperna läsare, besökare eller användare.

Grafisk form och profilering av ett verktyg kan öka dess värde och förbättra användbarheten, just genom att engagera användaren och förmedla en känsla.



Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +