Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

spam!?
Av: eric | 24/10/2006 klockan 07:54

varför blir forumet spammat hela tiden, och av vem?

mkt irriterande.


Daniel J svarade 24/10/2006 klockan 16:30
Couldnt agree with you more.. En i-am-human-check vid inlägg kanske vore på sin plats snart?


Anders svarade 24/10/2006 klockan 20:14
Vi har ju lyckligtvis varit förskonade från spam fram till för några månader sedan. Vi har gjort en del anpassningar när vi registrerar ett inlägg som verkar ha hjälpt litegrann, men nu verkar, vem det nu är som spammar, ha anpassat sig och skriver inläggen lite annorlunda.

En "I-am-human" kontroll kan ju vara värt att prova. Är det någon som har tips på en sådan kontroll skriven med ASP?


Santto svarade 25/10/2006 klockan 11:10
Kan detta vara något?

http://www.google.se/search?hl=sv&;q=CAPTCHA+%2Basp&meta=

.santto


Anders svarade 26/10/2006 klockan 12:29
Tack för tipset, ska kika på om vi kan använda den!


Anders svarade 29/10/2006 klockan 16:00
Vi har nu lagt in en verifikationskod som man måste fylla i innan man postar inlägg på forumet. Hör gärna av er om vad ni tycker om upplägget.


Eric svarade 30/10/2006 klockan 07:54
catpcha är ju bra enlgit mig, men det finns vissa som anser att det är användarfientligt...


Johanens svarade 30/10/2006 klockan 16:15
Den nackdel som jag känner till med det är väl att det försämrar tillgängligheten för funktionshindrade men det finns naturligtvis omvägar runt det.

Därtill så har ju även många icke funktionshindrade människor problem med att utläsa de siffror/bokstäver som finns i catpcha. (fick själv posta detta inlägg två gånger :) )


Anders svarade 30/10/2006 klockan 16:41
Det finns ju helt klart andra sätt att förhindra spam som inte lägger över arbetsbördan på brukaren. Till exempel kan man mäta tiden det tar från det att ett formulär initieras tills det att det postas. En människa ägnar ju ofta minst ett par sekunder åt att skriva ett inlägg innan hon postar det, medan en spamrobot inte gör det.

Kanske är det en sådan lösning vi ska använda oss av istället?


eric svarade 30/10/2006 klockan 17:10
skule man inte kunna tvinga folk att bli medlemmar för att få posta i forumet? det är ju inte ett helt ovanligt förfarande.


Santto svarade 30/10/2006 klockan 21:03
Det är bra att en diskussion förs! Jag tror att det finns både fördelar och nackdelar med vilken metod man än väljer. Av det jag sätt gällande spamet så är det oftast ett inlägg som görs åt gången, ibland har det varit två. Då fungerar inte lösningen med att begränsa hur ofta man får posta ett inlägg (Anders förslag). Erics förslag leder nog till att det blir färre som skriver inlägg och att det fortfarande leder till att dessa spamrobotar och andra hemskheter ändå försöker registrera konton, vilket leder till mer jobb för administratörerna. Vet ej hur mycket administrationsfunktioner som döljer sig bakom interakt.nu.

Anders, vet du något om dessa spamrobotar som hemsöker interakt? Kanske ska man testa en enkel lösning gällande CAPTCHA? Det kanske räcker att man använder vanliga siffror som alla kan läsa utan problem?

Några andra förslag som skulle kunna fungera?


Santto svarade 30/10/2006 klockan 22:54
Kritik gentemot CAPTCHA:

http://kranium.se/blogg/artikel/varfoer-du-inte-boer-anvaenda-captcha-och-alternativen/

Alternativa lösningar:

http://www.w3.org/TR/turingtest/#solutions

http://www.cse.lehigh.edu/prr/hip2005/Presentations/Lopresti_HIP2005.pdf


Anders svarade 31/10/2006 klockan 09:05
Vi vet tyvärr väldigt lite om spamrobotarna, och jag tror att den lösning vi har nu definitivt kommer att räcka för att minimera spammandet.

Men precis som har lyfts fram i den här diskussionen så innebär ju verifiktionskod en ökad komplexitet som egentligen är onödig om man istället på något sätt kan lägga över arbetet på servern som tar emot inlägget. Vi får fundera vidare på hur vi kan göra den här kontrollen på ett så bra sätt som möjligt.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +