Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hur gör man ett bra diskussionsforum?
Av: Kristina | 17/09/2002 klockan 22:44

Har ni bra tips på hur man skapar ett bra diskussionsforum? Jag behöver inte den rent tekniska hjälpen utan snarare idéerna som gör forumet levande. För några år sedan gjordes en utvärdering av svenska debattforum på Internet, vet någon var den finns och om det finns annan bra information?


Anders Björk svarade 19/09/2002 klockan 10:24
Tycker att man ska ställa mer specifika frågor istället för att prata om generella regler. Vilka målgrupper vänder du dig till? Vilken nytta har de av forumet? Vilka ämnen ska behandlas i forumen?


Ove Berglund svarade 19/09/2002 klockan 11:26
Av egen erfarenhet vet jag att det är otroligt svårt att öppna ett forum och få folk att skriva idom.
Det är så goot som ett heltids joob att marknadsföra det och att skriva i det så det är aktuell information som finns där.
men det är inte bara nackdelar, när man nått det mål man är ute efter och folk kommer och skriver och diskuterrar, då är det värt allt slit.
Har man bra folk som är i forumet blir det ofta bra diskussioner, men vägen dit är ofta lång.
Se bara till att du har något unikt i forumet och att du gör det bättre än dom andra.


Kristina Granath svarade 19/09/2002 klockan 21:31
Jag driver en portalliknande sida för socionomer bl a, så målgruppen är specifik, men jag får dem inte att diskutera. Nu ska jag starta ett speciellt etikdiskussionsforum (på samma sida)i samarbete med några andra och funderar igen på hur det ska bli bra. Det existerande forumet ska göras om, men finns på www.socialanatet.com/sn/debatt/forum.pml?did=4# . Har ni synpunkter så tackar jag allra ödmjukast.


Anders svarade 26/09/2002 klockan 10:33
Vilka är motivationsfaktorerna för att målgruppen ska börja diskutera? Är det för att visa sig på styva linan? Ska det synas hur många inlägg man har svarat på, andra kanske ska få betygsätta mina svar? Ska man ha en tävling där man utser månadens bästa forummedlem grundat på antal inlägg och kvaliteten på inläggen?

Eller är det för att få hjälp med tankar kring uppsatser, hjälp med andra problem? Ska man bjuda in experter som svarar på frågor under en viss period?

Hur ofta på ett ungefär besöker en normal återkommande besökare forumet? Är det kanske så att man ställer en fråga och sedan glömmer bort att följa upp svaren? Ska man kanske ha en funktion för att få ett e-post när någon har svarat på ens fråga?

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +