 |
|
 |
Designprov |
Av: Felix | 05/10/2006 klockan 23:25 |
Är det någon som vet hur ett designprov för Interaktionsdesigners kan utformas. Detta för att få en uppfattning om personens förmåga att kommunicera och utrycka interaktionsdesignen. |
Thomas svarade 06/10/2006 klockan 00:19 |
I mitt fall bestod provet av en specific uppgift, "en man i 20års åldern har 20 minuter över och sitter på ett café och vill se på TV i mobilen. Hur går han till väga?" Denna fick jag lösa med hjälp av whiteboard och pennor på ca 40 min. Ofta tillkommer en "hem uppgift", ca 3 dagar, i vilken man ska lösa ett snarlikt problem, men presentera det annorlunda.
Det viktiga, som jag ser det, är kommunikationen och kreativiteten, samt att vara öppen och kunna ta till sig kritik och utforma bra kompromisser. /Thomas |
Daniel J svarade 06/10/2006 klockan 10:28 |
I mitt fall fick jag en hemuppgift att lösa under en vecka, att utifrån kravspec/målgruppsdefinition/plattform göra en helhetslösning för en mediaspelare. Jag tycker dock att det är allra lämpligast med en kombination som den Thomas fick, dvs både en uppgift som ska lösas direkt och en som man får med sig hem, och det får man nog vara beredd på som sökande.
Och för att tillägga lite: Det absolut viktigaste (och som många tyvärr missar) är som jag ser det är att kunna kommunicera idéer kring design och flöde tydligt. Tydlighet är jätteviktigt här, för vi hamnar ju ofta i läget där vi måste sälja in en idé så att den direkt går att förstå. Sedan är det också viktigt att visa på en bredd i problemlösandet, dvs vilka designbeslut som tagits, vilka alternativa vägar man kunde ha gått i designen, osv. |
Mats Berglind svarade 06/10/2006 klockan 12:09 |
Cooper har ett prov man måste göra vid ansökan som ska bifogas CV:n, kanske den kan ge dig lite idéer.
http://www.cooper.com/content/company/Interaction_Designer_Test.pdf |
www.rossvik.se svarade 09/10/2006 klockan 13:57 |
Coopers test är bra eftersom den både testar förmågan att se svagheter i en befintlig design och förmågan att skapa en ny design som är bättre.
På Sony Ericsson gav vi våra sökande en applikation samt ett produkt/marknadssegment att designa för. Sökanden fick 48 timmar på sig att returnera analys och designförslag.
Pss testas förmågan att resonera om användarna och miljön samt att skapa och beskriva design. Dessutom är det en hyfsat krävande uppgift att genomföra på 48 timmar.
De som sedan blev kallade till intervju fick följa upp sitt arbete framför vita tavlan. Det gav oss en bild av deras (dåvarande) kapacitet i designmöten. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |