Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Fokusgrupp
Av: Patrik | 30/08/2002 klockan 16:12

Hur gör man för att sätta ihop en bra fokusgrupp? Är fokusgrupper bra vid utvärdering av en it-produkt. Det är ju rätt tidseffektivt jämfört med att testa på en användare i taget. Andra fördelar/nackdelar??


Ingrid Ottersten svarade 03/09/2002 klockan 17:07
Grupper fungerar på ett visst sätt. Exempelvis så är en grupp bra för att skapa idéer, så om du vill få nya idéer är gruppen bra.

Om du ville samla behov finns ett stort problem med fokusgrupper. Om du människor ska beskriva sina behov så kommer vi att rationalisera och vissa saker som är "självklara" kommer inte med. Det bästa är om man kan observera när människor använder produkten, eller liknande i sitt dagliga jobb. Finns ingen liknande produkt så kan man alltid observera/intervjua folk när de gör det som produkten ska hjälpa dem med.


Om du vill utvärdera något så är fokusgrupper ett dåligt sätt att göra det på därför att
1. en grupp söker alltid konsensus, dvs många orsaker/beteenden kommer du aldrig att få reda på eftersom enskilda individer inte vill avvika för mycket från gruppen (fråga vilken psykolog som helst...)
2. om du testar i grupp och det faktiskt inte är en produkt som skall användas i grupp, så har du satt produkten och användaren i en konstruerad situation. Du kommer alltså inte att få reda på hur det kommer att fungera i praktiken.


Såå... även om du tycker att det är tidseffektivt så finns en risk att du helt missar syftet med utvärderingen - om syftet är att utvärdera hur det fungerar i praktiken att använda produkten!

Däremot finns en god teknik som man kan använda sig av om du är intressarad av hur människor resonerar om en viss lösning och hur de lär sig produkten som jag har kallat par-test. Läs mer om detta om utvärdering av IT-produkter i boken "Användbarhet i praktiken" (Studentlitteratur)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +