 |
|
 |
| Fokusgrupp |
| Av: Patrik | 30/08/2002 klockan 16:12 |
Hur gör man för att sätta ihop en bra fokusgrupp? Är fokusgrupper bra vid utvärdering av en it-produkt. Det är ju rätt tidseffektivt jämfört med att testa på en användare i taget. Andra fördelar/nackdelar?? |
Ingrid Ottersten svarade 03/09/2002 klockan 17:07 |
Grupper fungerar på ett visst sätt. Exempelvis så är en grupp bra för att skapa idéer, så om du vill få nya idéer är gruppen bra.
Om du ville samla behov finns ett stort problem med fokusgrupper. Om du människor ska beskriva sina behov så kommer vi att rationalisera och vissa saker som är "självklara" kommer inte med. Det bästa är om man kan observera när människor använder produkten, eller liknande i sitt dagliga jobb. Finns ingen liknande produkt så kan man alltid observera/intervjua folk när de gör det som produkten ska hjälpa dem med.
Om du vill utvärdera något så är fokusgrupper ett dåligt sätt att göra det på därför att 1. en grupp söker alltid konsensus, dvs många orsaker/beteenden kommer du aldrig att få reda på eftersom enskilda individer inte vill avvika för mycket från gruppen (fråga vilken psykolog som helst...) 2. om du testar i grupp och det faktiskt inte är en produkt som skall användas i grupp, så har du satt produkten och användaren i en konstruerad situation. Du kommer alltså inte att få reda på hur det kommer att fungera i praktiken.
Såå... även om du tycker att det är tidseffektivt så finns en risk att du helt missar syftet med utvärderingen - om syftet är att utvärdera hur det fungerar i praktiken att använda produkten!
Däremot finns en god teknik som man kan använda sig av om du är intressarad av hur människor resonerar om en viss lösning och hur de lär sig produkten som jag har kallat par-test. Läs mer om detta om utvärdering av IT-produkter i boken "Användbarhet i praktiken" (Studentlitteratur) |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |