Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Responstid för handenheter
Av: Sara | 18/09/2006 klockan 13:53

Har läst att responstiden mellan att göra ett val i en applikation (webb- och datorapplikationer) tills att användaren får det presenterat är ~2-3 sekunder. Men, är det någon som har läst något om vad responstiden är gällande handenheter såsom mobiltelefoner och handdatorer?
Jag antar att normal är att det går direkt, typ 1-2 millisekunder... men vad kan smärtgränsen ligga på?


Daniel J svarade 18/09/2006 klockan 15:01
Bra fråga. I fallet med Nokia S60 har jag för mig att det ibland kan ta någon sekund innan applikationer startar, och då krävs ju någon form av väntindikation. Jag tror att vi kan förvänta oss lite mer sådant framgent, när mobila applikationer blir tyngre, men det är bara en gissning från min sida - enheterna blir ju samtidigt allt kraftfullare.


Kristoffer Åberg svarade 18/09/2006 klockan 15:46
Man kan anta att tröskeln är lägre för handhållna enheter jfr PC-datorer, dvs förväntat snabbare responstider.

http://www.pointforward.com/articles/news_item_wireless.html

http://www.useit.com/papers/responsetime.html


Sara svarade 19/09/2006 klockan 14:19
Tack för tipsen, Kristoffer!

Arbetar själv med DECT och IP-DECT handset för bl a sjukhus och industrier. Skall snart ut och göra användartester med våra nya produkter. Skall bland annat höra hur acceptansen är gällande responstider för brukartelefoner samt hur länge ett feedback meddelande (typ "Sänder meddelandet") får lov att vara.


www.rossvik.se svarade 22/09/2006 klockan 10:41
Användarnas förväntningar är olika beroende på tidigare erfarenheter och behovet av återkoppling. En telefon brukar svara på sifferinmatning så snabbt att man inte upplever någon väntetid (1-2 tiondelar). Likadant är det med hemelektronik som TV, radio, stereo, spis, rakapparater. De svarar direkt och de flesta människor reflekterar inte över det. Däremot accepterar vi att det tar några sekunder att koppla upp ett samtal eller öppna en webbsida. Det beror på att vi inte vant oss vid bättre prestanda. Samtidigt kan en körsimulator (bilspel) kräva 100 fps för att kännas riktigt bra. I det fallet har vi den fysiska verkligheten som referens.

Ju närmre du kan komma svarstider på någon tiondel ju nöjdare kommer dina brukare att vara. Om du inte kan uppnå det så försök "luras" genom att avleda uppmärksamheten. Gör t.ex. en liten animering eller visa annan information. Ett exempel på sådan design är en splash-screen som visas vid uppstart av program.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +