Responstid för handenheter |
Av: Sara | 18/09/2006 klockan 13:53 |
Har läst att responstiden mellan att göra ett val i en applikation (webb- och datorapplikationer) tills att användaren får det presenterat är ~2-3 sekunder. Men, är det någon som har läst något om vad responstiden är gällande handenheter såsom mobiltelefoner och handdatorer? Jag antar att normal är att det går direkt, typ 1-2 millisekunder... men vad kan smärtgränsen ligga på? |
Daniel J svarade 18/09/2006 klockan 15:01 |
Bra fråga. I fallet med Nokia S60 har jag för mig att det ibland kan ta någon sekund innan applikationer startar, och då krävs ju någon form av väntindikation. Jag tror att vi kan förvänta oss lite mer sådant framgent, när mobila applikationer blir tyngre, men det är bara en gissning från min sida - enheterna blir ju samtidigt allt kraftfullare. |
Kristoffer Åberg svarade 18/09/2006 klockan 15:46 |
Man kan anta att tröskeln är lägre för handhållna enheter jfr PC-datorer, dvs förväntat snabbare responstider.
http://www.pointforward.com/articles/news_item_wireless.html
http://www.useit.com/papers/responsetime.html |
Sara svarade 19/09/2006 klockan 14:19 |
Tack för tipsen, Kristoffer!
Arbetar själv med DECT och IP-DECT handset för bl a sjukhus och industrier. Skall snart ut och göra användartester med våra nya produkter. Skall bland annat höra hur acceptansen är gällande responstider för brukartelefoner samt hur länge ett feedback meddelande (typ "Sänder meddelandet") får lov att vara. |
www.rossvik.se svarade 22/09/2006 klockan 10:41 |
Användarnas förväntningar är olika beroende på tidigare erfarenheter och behovet av återkoppling. En telefon brukar svara på sifferinmatning så snabbt att man inte upplever någon väntetid (1-2 tiondelar). Likadant är det med hemelektronik som TV, radio, stereo, spis, rakapparater. De svarar direkt och de flesta människor reflekterar inte över det. Däremot accepterar vi att det tar några sekunder att koppla upp ett samtal eller öppna en webbsida. Det beror på att vi inte vant oss vid bättre prestanda. Samtidigt kan en körsimulator (bilspel) kräva 100 fps för att kännas riktigt bra. I det fallet har vi den fysiska verkligheten som referens.
Ju närmre du kan komma svarstider på någon tiondel ju nöjdare kommer dina brukare att vara. Om du inte kan uppnå det så försök "luras" genom att avleda uppmärksamheten. Gör t.ex. en liten animering eller visa annan information. Ett exempel på sådan design är en splash-screen som visas vid uppstart av program. |