Ekonomisk statistik för nyttan av intraktionsdesign? |
Av: David B | 06/09/2006 klockan 13:16 |
Är det nån som har statistik på vad man rent ekonomisk vinner på god användbarhet? Eller exempel på kostnader som kan hänföras till dålig användbarhet? Jag skulle behöva konkreta nuffror som komplement till mina tankeexempel. Maila gärna.
P.S. Hur vore det med en sökfunktion till forumet? Jag tror säkert att min fråga varit uppe förut men jag orkar inte söka svaret manuellt. |
Linnea svarade 06/09/2006 klockan 15:13 |
ROI på usability
Lägg 10% av budgeten i ett webbprojekt på tester och usabilityarbete och öka användbarheten med minst 100%. Allt enligt Jakob Nielsen i en av hans krönikor:
http://www.useit.com/alertbox/20030107.html (Engelsk sida) (OBS, har inte själv läst den ännu så vet inte om den ger ngt...)
|
Linnea svarade 06/09/2006 klockan 15:28 |
En artikel från Jonas Söderström, På kornet:
Så mycket kostar en användbarhetsmiss Dålig mjukvara kostar pengar - till exempel genom att arbetsuppgifter tar onödigt lång tid, eller genom onödigt höga utbildningskostnader.
Men bara sällan går det - som i det här fallet - att exakt säga vilka kostnader ett visst program har orsakat genom missar i funktion eller användbarhet: http://www.kornet.nu/cost_of_software.shtml |
Johannes svarade 06/09/2006 klockan 17:59 |
Every $1 invested in user-centered design returns between $2 and $100. (Pressman, 1992. Software Engineering: A Practitioner's Approach . McGraw-Hill, NY. )
Primär källa: http://www.upassoc.org/usability_resources/usability_in_the_real_world/benefits_of_usability.html |
Daniel svarade 06/09/2006 klockan 19:30 |
Jag vill inte krångla till saker för mycket för er som vill argumentera inför ledningen nu, men det här kan vara värt att kolla in också:
http://netnow.blogspot.com/2003_10_01_netnow_archive.html
För övrigt är jag intresserad över frågans egentliga topic, dvs om någon har hittat någon statistik över ROI för interaktionsdesign, dvs interaktiv design i termer av lite fler brukskvaliteter än bara användbarhet :)
|
David B svarade 08/09/2006 klockan 11:10 |
Tack för svaren - mycket bra! Kul spoof på Nielsen i den senaste artikeln. Hans skabbiga useit.com ger verkligen inget mervärde i användarupplevelsen, det är ett som är säkert. Snarare får jag en déjà-vu från '95 då jag satt i en unken högskole-källare och surfade på grårosa Unix-datorer. Och den tiden vill jag helst fortsätta ha tryggt förträngd. |
Tom svarade 08/09/2006 klockan 15:05 |
En bok som jag uppfattar som något av ett standardverk på området är "Cost-Justyfying Usability" som förra året kom i ny upplaga. Den är fullproppad med statistik av det slag du efterlyser. Kolla här: http://tinyurl.com/fn4zv
Personligen håller jag dock med Daniel - jag tror att vi användbarhetsmänniskor skjuter oss själva i foten genom att presentera svepande påståenden om hur användbarhet ökar försäljningen med i genomsnitt [otrolig-siffra-här] procent och liknande.
Som Rosenberg (som gjorde Nielsen-spoofen) påpekar i artikeln "The Myths of Usability ROI" (publicerades i ACM Interactions nån gång under 2004) tenderar samma siffror och samma gamla fallstudier att valsa runt och citeras om och om igen. Det verkar i själva verket inte finnas särskilt mycket detaljerad statistik över detta.
Det vore t.ex. väldigt intressant att se den fullständiga rapporten som Nielsen vill kränga på länken ovan. Vadå "användbarheten förbättrades med 135 %"? Alla som gett sig på att designa om något vet att det ofta är lätt att hitta användbarhetsproblem som inkonsekvens i navigering, ordval etc. men frågan är vilken roll det egentligen spelar.
Sådana där siffror tar jag med en jättenypa salt. Man undrar ju onekligen över detaljerna: hur dåligt designade var de ursprungliga sajterna, exakt hur genomfördes användbarhetsutvärderingen (och vad kostade den) och vad var det egentligen som blev bättre mer konkret?
Och var användbarhetsutvärderingen och omdesignen det enda som hände under jämförelseperioderna? Eller skedde omdesignen i samband med att kunden ändå gjorde om webbplatsen, eller började sälja en ny produkt eller sänkte priserna eller något annat?
Jag är skeptisk. Men missförstå mig rätt - jag tror att det är både lönsamt och nödvändigt att satsa på användbarhet, men det är verkligen inte lätt att visa i siffror! |