Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Ekonomisk statistik för nyttan av intraktionsdesign?
Av: David B | 06/09/2006 klockan 13:16

Är det nån som har statistik på vad man rent ekonomisk vinner på god användbarhet? Eller exempel på kostnader som kan hänföras till dålig användbarhet? Jag skulle behöva konkreta nuffror som komplement till mina tankeexempel. Maila gärna.

P.S. Hur vore det med en sökfunktion till forumet? Jag tror säkert att min fråga varit uppe förut men jag orkar inte söka svaret manuellt.


Linnea svarade 06/09/2006 klockan 15:13
ROI på usability

Lägg 10% av budgeten i ett webbprojekt på tester och usabilityarbete och öka användbarheten med minst 100%. Allt enligt Jakob Nielsen i en av hans krönikor:

http://www.useit.com/alertbox/20030107.html
(Engelsk sida)
(OBS, har inte själv läst den ännu så vet inte om den ger ngt...)


Linnea svarade 06/09/2006 klockan 15:28
En artikel från Jonas Söderström, På kornet:

Så mycket kostar en användbarhetsmiss
Dålig mjukvara kostar pengar - till exempel genom att arbetsuppgifter tar onödigt lång tid, eller genom onödigt höga utbildningskostnader.

Men bara sällan går det - som i det här fallet - att exakt säga vilka kostnader ett visst program har orsakat genom missar i funktion eller användbarhet:
http://www.kornet.nu/cost_of_software.shtml


Johannes svarade 06/09/2006 klockan 17:59
Every $1 invested in user-centered design returns between $2 and $100. (Pressman, 1992. Software Engineering: A Practitioner's Approach . McGraw-Hill, NY. )

Primär källa:
http://www.upassoc.org/usability_resources/usability_in_the_real_world/benefits_of_usability.html


Daniel svarade 06/09/2006 klockan 19:30
Jag vill inte krångla till saker för mycket för er som vill argumentera inför ledningen nu, men det här kan vara värt att kolla in också:

http://netnow.blogspot.com/2003_10_01_netnow_archive.html

För övrigt är jag intresserad över frågans egentliga topic, dvs om någon har hittat någon statistik över ROI för interaktionsdesign, dvs interaktiv design i termer av lite fler brukskvaliteter än bara användbarhet :)


David B svarade 08/09/2006 klockan 11:10
Tack för svaren - mycket bra!
Kul spoof på Nielsen i den senaste artikeln. Hans skabbiga useit.com ger verkligen inget mervärde i användarupplevelsen, det är ett som är säkert. Snarare får jag en déjà-vu från '95 då jag satt i en unken högskole-källare och surfade på grårosa Unix-datorer. Och den tiden vill jag helst fortsätta ha tryggt förträngd.


Tom svarade 08/09/2006 klockan 15:05
En bok som jag uppfattar som något av ett standardverk på området är "Cost-Justyfying Usability" som förra året kom i ny upplaga. Den är fullproppad med statistik av det slag du efterlyser. Kolla här:
http://tinyurl.com/fn4zv

Personligen håller jag dock med Daniel - jag tror att vi användbarhetsmänniskor skjuter oss själva i foten genom att presentera svepande påståenden om hur användbarhet ökar försäljningen med i genomsnitt [otrolig-siffra-här] procent och liknande.

Som Rosenberg (som gjorde Nielsen-spoofen) påpekar i artikeln "The Myths of Usability ROI" (publicerades i ACM Interactions nån gång under 2004) tenderar samma siffror och samma gamla fallstudier att valsa runt och citeras om och om igen. Det verkar i själva verket inte finnas särskilt mycket detaljerad statistik över detta.

Det vore t.ex. väldigt intressant att se den fullständiga rapporten som Nielsen vill kränga på länken ovan. Vadå "användbarheten förbättrades med 135 %"? Alla som gett sig på att designa om något vet att det ofta är lätt att hitta användbarhetsproblem som inkonsekvens i navigering, ordval etc. men frågan är vilken roll det egentligen spelar.

Sådana där siffror tar jag med en jättenypa salt. Man undrar ju onekligen över detaljerna: hur dåligt designade var de ursprungliga sajterna, exakt hur genomfördes användbarhetsutvärderingen (och vad kostade den) och vad var det egentligen som blev bättre mer konkret?

Och var användbarhetsutvärderingen och omdesignen det enda som hände under jämförelseperioderna? Eller skedde omdesignen i samband med att kunden ändå gjorde om webbplatsen, eller började sälja en ny produkt eller sänkte priserna eller något annat?

Jag är skeptisk. Men missförstå mig rätt - jag tror att det är både lönsamt och nödvändigt att satsa på användbarhet, men det är verkligen inte lätt att visa i siffror!

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +