Expertutvärdering |
Av: Roy | 28/08/2006 klockan 12:48 |
Hej! Har någon tips om hur man strukturerar en expertutvärdering (heuristic evaluation)rapport? Ska man dela upp enligt "heuristiscs" (visibility of system status, error recovery, efficiency of use..) eller enligt modulerna i systemet? Annan info om en sådan utvärdering? |
Eric svarade 28/08/2006 klockan 13:41 |
Jag tycker det är svårt att säga ngt definitvt om det. en heuristisk utvärdering är ju rätt speciell, så man får nog lägga upp den på ett sätt som passar den produkt och den målgrupp som du har.
Jag har upptäckt att det kan vara svårt att konsekvent använda sig av någon av de två varianter som du tar upp. En kombination eller en sökbar/sorterbar lista kan vara en smart lösning |
Johannes svarade 30/08/2006 klockan 16:45 |
Det beror också på mottagaren skulle jag vilja påstå. Är mottagaren en novis (exempelvis VD eller annan ledare) skulle jag nog rekomendera att dela upp enligt heuristiker (med en kort förklaring) så att läsaren inte behöver komma ihåg vad de olika heuristikerna innebär mellan de olika stegen.
Recall rather than remind så att säga. |
Eric svarade 31/08/2006 klockan 08:04 |
Jäkligt vettigt tillägg där johannes! |
Karl Bengtsson svarade 31/08/2006 klockan 15:46 |
Allt beror ju på, men jag har som regel delat upp rapporten först och främst efter modulerna i systemet (eller ännu bättre efter de uppgifter som användarna genomför för att nå sina mål). För varje uppgift/modul så har jag delat upp resultaten enligt de "heuristics" som är relevanta för just denna uppgift/modul.
En avslutande sammanställning med prioriterade "action points" (uppdelat efter uppgift > heuristics) är ju alltid nåt som är lätt att ta till sig ifall man inte orkar läsa en massa text om blandade resultat. |
Roy svarade 31/08/2006 klockan 23:29 |
Mina mottagare är kravställare och systemansvariga som ständigt håller på med förbättringar av systemet, och har redan vridit och vänt på många olika lösningar för problemen vi har. De tänker på systemet (en webbplats med inloggning och olika tjänster) genom de olika modulerna. Att titta på systemet genom användbarhetsprinciper är nog nytt för dem, men att först dela till användningsscenarier/moduler och sedan enligt heuristics verkar som en optimal lösning som skulle vara lättast för de att ta till sig.
|