Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Expertutvärdering
Av: Roy | 28/08/2006 klockan 12:48

Hej!
Har någon tips om hur man strukturerar en expertutvärdering (heuristic evaluation)rapport?
Ska man dela upp enligt "heuristiscs" (visibility of system status, error recovery, efficiency of use..) eller enligt modulerna i systemet? Annan info om en sådan utvärdering?


Eric svarade 28/08/2006 klockan 13:41
Jag tycker det är svårt att säga ngt definitvt om det. en heuristisk utvärdering är ju rätt speciell, så man får nog lägga upp den på ett sätt som passar den produkt och den målgrupp som du har.

Jag har upptäckt att det kan vara svårt att konsekvent använda sig av någon av de två varianter som du tar upp. En kombination eller en sökbar/sorterbar lista kan vara en smart lösning


Johannes svarade 30/08/2006 klockan 16:45
Det beror också på mottagaren skulle jag vilja påstå. Är mottagaren en novis (exempelvis VD eller annan ledare) skulle jag nog rekomendera att dela upp enligt heuristiker (med en kort förklaring) så att läsaren inte behöver komma ihåg vad de olika heuristikerna innebär mellan de olika stegen.

Recall rather than remind så att säga.


Eric svarade 31/08/2006 klockan 08:04
Jäkligt vettigt tillägg där johannes!


Karl Bengtsson svarade 31/08/2006 klockan 15:46
Allt beror ju på, men jag har som regel delat upp rapporten först och främst efter modulerna i systemet (eller ännu bättre efter de uppgifter som användarna genomför för att nå sina mål). För varje uppgift/modul så har jag delat upp resultaten enligt de "heuristics" som är relevanta för just denna uppgift/modul.

En avslutande sammanställning med prioriterade "action points" (uppdelat efter uppgift > heuristics) är ju alltid nåt som är lätt att ta till sig ifall man inte orkar läsa en massa text om blandade resultat.


Roy svarade 31/08/2006 klockan 23:29
Mina mottagare är kravställare och systemansvariga som ständigt håller på med förbättringar av systemet, och har redan vridit och vänt på många olika lösningar för problemen vi har.
De tänker på systemet (en webbplats med inloggning och olika tjänster) genom de olika modulerna. Att titta på systemet genom användbarhetsprinciper är nog nytt för dem, men att först dela till användningsscenarier/moduler och sedan enligt heuristics verkar som en optimal lösning som skulle vara lättast för de att ta till sig.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +