Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Intranät som *faktiskt* minskat e-post?
Av: Jeanin Day | 16/08/2006 klockan 08:31

Finns det några success stories där ute om intranät(sfunktioner) som resulterat i minskat e-postande i en organisation?

Någon som arbetat med detta som uttalat mål i ett intranätprojekt och följt upp med mätningar?


Jeanin Day svarade 23/08/2006 klockan 13:19
är det ingen därute som haft som mål att reducera e-post och följt upp detta?

eller som haft mål men inte följt upp?

eller resonerat med kund men kommit fram till att det inte går att mäta?

eller som resonerat lite allmänt fram och tillbaka kring detta och har lust och ork att dela med sig? :)



Daniel svarade 23/08/2006 klockan 15:19
Vi har genom att implementerat en messenger-funktion på intranätet eliminerat en hel del mail. Vi har dock inte gjort några mätningar på det eller haft det som uttalat mål.


Pella svarade 23/08/2006 klockan 21:16
För cirka 10 år sedan deltog jag i ett intranätprojekt vars syfte delvis var att minska kostnaderna för brevutskick med info till de anställda. Besparingen uppgick till cirka 600.000 på 12 månader (porto - arbetstiden för kuvertering + kostnad för papper och kuvert räknades aldrig). Men det är ju inte riktigt samma sak.

Min erfarenhet är inte att antalet mail minskar så mycket. Däremot ökar kvaliteten - med ett välgjort intranät slipper folk skicka mail med allmän info, utan kan vara mer specifika.
Man slipper alltså få brevlådan fylld med "nice to know"-saker som bara stör.

Personer i chefsposition vill gärna minska mailfloden, eftersom de ofta får CC från folk som är arga på varandra, eller som tänker göra något och vill informera chefen, eller... Det färgar deras önskemål om vad ett intranät ska göra. Men den typen av mail skär man inte på med hjälp av intranät - det är andra saker som måste till.


Tomas svarade 30/08/2006 klockan 09:33
Är det någon som känner till något företag där man kontinuerligt gör uppföljningar och mäter effektmål på sina Intranät. I så fall vilika?


Anna-Frida svarade 04/09/2006 klockan 10:40
Kanske finns svar i nån utav NN-gruppens rapporter om lyckade intranät:

http://www.nngroup.com/reports/intranet/government/

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +