 |
|
 |
Personaliserade intranät, finns det? |
Av: Lars Persson | 10/08/2006 klockan 05:12 |
Ngn som kan ge exempel på svensk(a) organisation(er) med personaliserade intranät?
Ngn som varit med och utvecklat dylikt ur användbarhets/IA-synpunkt? |
Pella svarade 10/08/2006 klockan 10:21 |
Självklart beror det på vad man menar med "personaliserade"... Men om man menar att det användaren ser är avhängigt organisatorisk tillhörighet och/eller roll så är många intranät sådana idag. Om man menar individuellt anpassat, dvs. att en viss individ har single sign on till de IT-baserade verktyg verksamheten användare och kan få privat data visad på skärmen så är inte heller det ovanligt. Om man däremot menar att användaren själv kan skräddarsy utifrån egna intressen, så ja, det finns såna intranät också. MEN eftersom intranät främst är verktyg ägda av verksamheten och därmed ofta syftar till att skapa "ett /valfritt företagsnamn/", dvs. i en tid av kontinuerliga organisationsförändringar, uppköp och avyttringar av enheter få verksamheten att känna samhörighet och enhetlighet etc. så vill man inte att intranäten ska bli FÖR personliga. De måste kunna fungera på de som stöd i arbetet/vara viktiga verktyg OCH som kulturbärare. "Jag såg på intranätet att..." är en viktig faktor, och den går förlorad om alltför hög grad av personalisering tillåts.
En annan faktor är att det faktiskt kan vara så att de som väljer att bara ta in info om sånt som intresserar dem blir inskränkta - inte vet tillräckligt mycket om kringfaktorer, och därmed fattar sämre beslut.
Därför försöker jag alltid undvika begreppet personalisering, och pratar istället om nytta från dels användarperspektiv, dels från ägarperspektiv. Får man in bägge uppnår man en bra balans.
Jag har medverkat i intranätprojekt sedan 1997 (både förstudier och implementering, i många olika roller) och erfarenheten säger mej att personalisering är inget att eftersträva för dess egen skull. Single sign on med access eller fönster till olika system/verktyg - ja, där kan man uppnå nytta. Skräddarsydd informations- och nyhetsförmedling däremot kräver eftertanke.
Jag minns med skräck kunden som tyckte att en viktig feature var att användarna skulle kunna byta "skins" på intranätet, eller kunden som ville bygga komplicerade behörighetstrukturer med syfte att se till att inte "fel" personer fick veta saker - helst skulle användarna längst ut i organisationen inte veta nånting, eftersom mellanchefernas hela existens berättigades av att det var de som satt på kunskapen. Etc.
Detta svarade inte direkt på din fråga - du ville ha en lista. Men den listan skulle bli väldigt lång (iofs beroende på hur personalisering definierades), och innehålla i nästan hela börsens a-lista (och säkert 85% av de övriga) + många verk, myndigheter, kommuner, flera landsting... plus många ideella organisationer, onoterade familjeföretag... etc. Och det kanske också är ett svar? |
Lars Persson svarade 16/08/2006 klockan 07:55 |
Tack Pella för informativt svar.
Min (i inlägget outtalade) definition av personalisering är ett intranät där delar av innehållet är valfritt på personnivå att inkludera på tex startsida och där andra delar presenteras olika framträdande på startsida och i navigation beroende på vilken roll och organisatorisk hemvist du har eller vilken ort du jobbar på.
Har nystartad kontakt med intranätansvarig som efterfrågar detta. Min magkänsla är att det kan kosta mer än det smakar (på flera plan) och att det åtminstone kräver god eftertanke och gedigen analys av styrkor och svagheter jämfört med traditionell navigationslösning. Ditt inlägg stärker mig i detta.
Single-sign-on är tyvärr inte möjligt i vår organisation.
|
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |