Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Extremt kortfattad bok i användbarhet och vitsen med användbarhet?
Av: Eric | 24/07/2006 klockan 16:51

Hej, jag skulle behöva en extremt kortfattad och rakt på sak-skriven bok om användabarhet och varför man ska jobb användarcentrerat. Det ska alltså inte var aen artikel, utan en bok. någon som har något tips?

mvh

eric


Susanne svarade 24/07/2006 klockan 17:16
Hej Eric,
Följande två böcker har gett mig en hel del.

"Don't make me think! - A common sense approach to web usability" av Steve Krug

"Användbarhet i praktiken" av Ingrid Ottersten och Johan Berndtsson

Hoppas de ger dig lite input!
//Susanne


Eric svarade 25/07/2006 klockan 10:38
Tackar.
Grejen är att jag föga förvånande har problem med att få folk att fatta vitsen med användbarhet tidigt i processen. Dessa personer har ont om tid, men en artikel har för lite impact så att säga. Användbarhet i praktiken är ju helt klart kortfattad, men jag letar efter ngt ännu mer kortfattat. Ett häfte snarare än en bok kanske.


/Eric


Linnea svarade 01/08/2006 klockan 10:48
Hejsan,
På inuse.se så finns (åtminstone tidigare) ett antal artiklar om användbarhet som du kanske kan sätta ihop till ett häfte. Jag tror också att Ingrid Ottersten skriver lite om ROI i sin bok Effektstyrning av IT.


Niklas Johansson svarade 02/08/2006 klockan 15:46
Får väll i sammanhanget slå ett slag för mina kolegor Guliksen & Göranssons bok Användarcentrerad systemdesign. På bokens webplats finns kapitel 1, några forskningsartiklar och någon poster utlagda.
http://www.it.uu.se/research/hci/acsd/index.html

Kanske kan det vara vad du söker? Lycka till!


Pella svarade 02/08/2006 klockan 17:06
"Don't make me think!" är så nära kortfattad slagdänga man kan komma i dethär fallet tror jag, och rekommenderar därför den.

"Användbarhet i praktiken" skulle jag inte betrakta som en kortfattad intro för oförstående projektledare/kunder - det är snarare en handledning för projektledare som förstått VARFÖR men inte HUR.

Kanske bättre då att de läser "Effektstyrning av IT" (också Ottersten) så att de förstår varför man ska bry sig överhuvudtaget ;-)

Varning för det alltför akademiska. I affärslivet bryr man sej om pengar och resultat, inte om det vetenskapligt underbyggda. Ett vanligt problem är att vi användbarhetspersoner vill gå FÖR grundligt tillväga, dvs. mer grundligt än vad livet utanför skolan har tid med, och då sparkar dedär andra personerna bakut och undrar vad det ska vara bra för överhuvudtaget.
Ibland kan man vinna på att inte prata "användbarhet" utan "interaktionsdesign", "behovsanalys", "målgruppsprioritering", etc. och placera in dem i rätt faser av ett projekt. Kanske det kan vara en nyckel till ditt problem?


eric svarade 03/08/2006 klockan 08:27
hej.
ja, Dont make me think är ju en klassiker, tack för tipset! För övrigt: jag ska nog ta och använda det uttrycket som en slogan här på jobbet.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +