Extremt kortfattad bok i användbarhet och vitsen med användbarhet? |
Av: Eric | 24/07/2006 klockan 16:51 |
Hej, jag skulle behöva en extremt kortfattad och rakt på sak-skriven bok om användabarhet och varför man ska jobb användarcentrerat. Det ska alltså inte var aen artikel, utan en bok. någon som har något tips?
mvh
eric |
Susanne svarade 24/07/2006 klockan 17:16 |
Hej Eric, Följande två böcker har gett mig en hel del.
"Don't make me think! - A common sense approach to web usability" av Steve Krug
"Användbarhet i praktiken" av Ingrid Ottersten och Johan Berndtsson
Hoppas de ger dig lite input! //Susanne |
Eric svarade 25/07/2006 klockan 10:38 |
Tackar. Grejen är att jag föga förvånande har problem med att få folk att fatta vitsen med användbarhet tidigt i processen. Dessa personer har ont om tid, men en artikel har för lite impact så att säga. Användbarhet i praktiken är ju helt klart kortfattad, men jag letar efter ngt ännu mer kortfattat. Ett häfte snarare än en bok kanske.
/Eric |
Linnea svarade 01/08/2006 klockan 10:48 |
Hejsan, På inuse.se så finns (åtminstone tidigare) ett antal artiklar om användbarhet som du kanske kan sätta ihop till ett häfte. Jag tror också att Ingrid Ottersten skriver lite om ROI i sin bok Effektstyrning av IT. |
Niklas Johansson svarade 02/08/2006 klockan 15:46 |
Får väll i sammanhanget slå ett slag för mina kolegor Guliksen & Göranssons bok Användarcentrerad systemdesign. På bokens webplats finns kapitel 1, några forskningsartiklar och någon poster utlagda. http://www.it.uu.se/research/hci/acsd/index.html
Kanske kan det vara vad du söker? Lycka till! |
Pella svarade 02/08/2006 klockan 17:06 |
"Don't make me think!" är så nära kortfattad slagdänga man kan komma i dethär fallet tror jag, och rekommenderar därför den.
"Användbarhet i praktiken" skulle jag inte betrakta som en kortfattad intro för oförstående projektledare/kunder - det är snarare en handledning för projektledare som förstått VARFÖR men inte HUR.
Kanske bättre då att de läser "Effektstyrning av IT" (också Ottersten) så att de förstår varför man ska bry sig överhuvudtaget ;-)
Varning för det alltför akademiska. I affärslivet bryr man sej om pengar och resultat, inte om det vetenskapligt underbyggda. Ett vanligt problem är att vi användbarhetspersoner vill gå FÖR grundligt tillväga, dvs. mer grundligt än vad livet utanför skolan har tid med, och då sparkar dedär andra personerna bakut och undrar vad det ska vara bra för överhuvudtaget. Ibland kan man vinna på att inte prata "användbarhet" utan "interaktionsdesign", "behovsanalys", "målgruppsprioritering", etc. och placera in dem i rätt faser av ett projekt. Kanske det kan vara en nyckel till ditt problem? |
eric svarade 03/08/2006 klockan 08:27 |
hej. ja, Dont make me think är ju en klassiker, tack för tipset! För övrigt: jag ska nog ta och använda det uttrycket som en slogan här på jobbet. |