Hur hanterar man bångstyriga designers? |
Av: j | 06/07/2006 klockan 09:43 |
Sitter som rätt färsk användbarhetsansvarig och ska reda ut interaktionen utifrån en rejäl packe snygga layouter.
Ringer och ställer frågor, klagar och känner mig urkorkad, trots att jag kan se att logiken inte hänger samman till 100%.
Det hela blir inte bättre av en pressad deadline och semestrande projektledare...
Börjar bli sugen på att lämna användarna i sticket. :/ |
mimmi svarade 06/07/2006 klockan 09:47 |
håll ut... och bli bra på att göra snygg lay-out själv... eller i alla all övertygande. med "samma mynt" är det bäst att förmedla sig. alltså i design med designers... |
johan svarade 06/07/2006 klockan 10:06 |
Låter som en plan. If you cnat beat them.. :) |
Anna svarade 06/07/2006 klockan 10:50 |
Överton på att användarna kan lösningen är ingen bra. Jag tror att du grejar det med lite sunt förnuft. |
johan svarade 06/07/2006 klockan 11:06 |
Vet inte vilka som egentligen är mest bångstyriga; designers, programmerare eller användare? Eller är det jag? |
Olof svarade 06/07/2006 klockan 13:01 |
ditt jobb ska göras innan grafiska designers gör sitt, arbeta in det så slipper man dessa problem |
Mats Berglind svarade 06/07/2006 klockan 13:49 |
Tyvärr är det så i vår bransch att har man inga fakta så blir det bara ord som står mot ord i din situation - är det så att du inte är så erfaren kommer du ha svårt att hävda dig i sådana situationer.
Se det positivt, du har faktiskt ett guldläge!
Gör din egen lösning på interaktionen och användartesta den MEN testa även de färdiga layouterna. Se till att ha samma "testfall" till båda lösningarna. Det gör att du kommer komma ut som en "frälsare" hur det än går... Om din lösning är bäst kommer du kunna bevisa det, om den befintliga layouten fungerar så kan du säga att den nu även är kvalité-testad. Antagligen kommer resultatet bli att vissa saker av dina idéer är bättre än den befintliga layouten, men nu kan du även bevisa det...
Lycka till - håller tummarna :-) |
johan svarade 06/07/2006 klockan 14:29 |
Tyvärr finns inte tid att varken göra en egen lösning eller testa på användare. jag kom in i projektet alldeles för sent. det jag kan göra är att förklara så detaljerat som möjligt för programmeraren hur interaktionen fungerar.
men jag har lärt mig en ny variant på vattenfallsmetoden; jordeskredsmetoden. :) Och att lobba för tidigare användbarhetstänk.
Tack för stödet! |
Olof svarade 06/07/2006 klockan 14:52 |
att kunna säga "det är vetenskapligt bevisat: + vald lösning" kan låta lite torrt sådär, men är faktiskt extremt effektivt |
Hanna svarade 07/07/2006 klockan 10:55 |
Hej! Alla är vi nog bångstyriga på vårt sätt, eftersom vi försvarar vår roll och vårt ansvarsområde ;) Så bara stå på dig! Om du har ont om tid kanske det vore bäst att konsekvent försöka införa några få idéer som kan få stort utslag i hela applikationen. Helst "lätta saker" (som programmeraren uppfattar som lätta att koda, även om man som programmerare ibland tror att "svåra" grejor är coolare ;) som går snabbt att implementera och som har stor betydelse för interaktionsdesignen. Lycka till! |