Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Navigering i fliksystem
Av: Anna | 28/06/2006 klockan 10:22

Vad tycker ni är ett lämpligt sätt att navigera i ett fliksystem där man stegvis guidas att fylla i exempelvis en ansökan? Har sett knappar Nästa> och <Föregående, men också mer beskrivande länkar/knappar med Till sök> eller Till bekräfta. Har också sett exempel där man enbart kunnat navigera genom att klicka på nästa flik eller en kombination av både flik och länk. Är rädd för att knappar/länkar som Nästa och Frammåt förvirrar användaren med webbläsarens Bakåt och Frammåt..vad tycker ni?


Mats Berglind svarade 28/06/2006 klockan 12:11
Hej Anna - jag känner igen problematiken.
Det vi kom fram till är att det inte alltid är så bra att blanda två olika navigationsmetoder: wizard och fliksystem. En wizard (steg för steg) hjälper ju användaren att fylla i saker i rätt ordning, medan ett fliksystem tillåter användaren att fylla i saker enligt eget huvud, i egen ordning.
Om man använder flikmetoden för att visa vilket steg i wizarden blir blir det problem - varför kan jag klicka på en flik bakom nuvarande position men inte framför - det är ju så flikar fungerar.
Vi valde att helt ignorera flikmetoden och i ställe göra ett flöde enligt principen:
1) Start | 2) Mitten | 3) Slut Där användaren flyttade sig med knappar i flödet - dvs. en vanlig wizard -
där tidigare steg blir en länk, ex. om du befinner dig på steg "2) Mitten" så är "1) Start" en hyperlänk. Så resonerade vi...


Joakim svarade 28/06/2006 klockan 12:59
Anna,

Håller med Mats - det är inte lämpligt att använda sig av flikar för att styra olika steg i arbetsordningen.

Jag tror du snabbt kan hitta mycket inspiration på sidor så som SJ, Discshop, Dustin, etc. I princip varje webshop har ett beställningsförfarande som sträcker sig över flera sidor och många av dessa har visat sig vara hyfsat lätta gällande både inlärning och användning.

Oavsett konceptval så tror jag att det är viktigt att ge stöd för användningen av Bakåt- och Framåt-knapparna i web-browsern, tydligt visa hur många steg som ska går igenom och vad de består av, etc. ...det vanliga i t.ex. wizardsammanhang.


Anna svarade 28/06/2006 klockan 13:39
Tack Mats och Joakim för tipsen! Bra input för fortsatt utveckling. :)

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +