Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Användning av högerklickmeny
Av: Cathrin | 31/05/2006 klockan 14:17

Hej!

Jag har precis påbörjat en expertutvärdering av ett gränssnitt, där man gömt många av funktionerna i högerklickmenyer.
(ex. på funktioner där klickmenyn används är ”lägg till”, ”redigera” och ”ta bort” objekt i en lista).

För användarna (där merparten är dator-ovana) kan det enligt mig se ut som om det inte går att göra något på en sida där dessa menyer är den enda vägen till funktionaliteten.

Har aldrig träffat på en liknande genomgående användning av högerklickmenyer och rent intuitivt känns det som om det blir svårt att hitta dem = svårt att använda.
Jag har dock inte hittat något bra stöd för min magkänsla och därför undrar jag om det finns någon som träffat på fenomenet tidigare eller vet hur man skulle kunna motivera borttagandet av dessa menyer.


Maria svarade 31/05/2006 klockan 15:13
Jag har vid ett sånt tillfälle lutat mig mot en av Nielsens heuristiker:

Recognition rather than recall
******************************
Minimize the user's memory load by making objects, actions, and options visible. The user should not have to remember information from one part of the dialogue to another. Instructions for use of the system should be visible or easily retrievable whenever appropriate.

"Make options visible" - syns det inte så finns det inte, helt enkelt. Jag lade vid tillfället fram förslaget att högerklickmenyer bör användas enbart för att ge den avancerade användaren en snabb genväg till funktioner som finns tillgängliga även i vanliga menyer/på annat ställe. Detta för att stödja den avancerade användaren. Men som vanligt så beror det ju oerhört mycket på vad det är för typ av gränssnitt, vilka användarna är och kanske framförallt hur ofta de använder gränssnittet. Vad är viktigt, effektivitet vid långvarig användning eller lärbarhet vid första anblicken?

/Maria


Cathrin svarade 31/05/2006 klockan 16:36
Tack så mycket! Jag hade tankarna åt det hållet (Recognition rather than recall), men tänkte att det var en ganska allmän motivation, men nu när du skriver det så låter det riktigt bra :)

De funktioner som jag syftar till är definitivt inte funktioner som används ofta i förhållande till andra funktioner i gränssnittet så det blir till att föreslå en omdesign.

Du skriver att det är bra att ha en snabb genväg till funktioner som även finns tillgängliga i andra menyer, gäller det även funktioner som används mycket sällan? Kanske förvirrar flera sådana genvägar mer än de hjälper?
Är det någon som vet om det finns det några riktlinjer för hur många genvägar man kan ha till en funktion, utan att det rör till det för en person och försvårar inlärningen?


Bengt Göransson svarade 31/05/2006 klockan 20:59
Ett enkelt knep som man kan använda är att lägga en liten hjälptext i anslutning till ex. en lista som säger, typ: "Högerklicka i listan för alternativ". Det brukar hjälpa som "hint" för förstagångsanvändaren. Sedan kan man ha denna typ av "inbäddad" hjälp som en inställning, m.a.o. den vane kan "stänga av" dem.


Bengt Göransson svarade 31/05/2006 klockan 21:19
Ser nu att min kommentar ovan egentligen inte svarade på den inledande frågeställningen, snarare ett interaktionsdesigntips :-)

Lite mer svar på frågan då. Maggropskänslan är korrekt. Dock kan det förmodligen vara svårt att helt ta bort menyerna, om det nu är det enda sättet att komma åt funktionerna. Kanske man kan kan föreslå en omdesign där den "vanligaste" funktionerna finns tillgängliga i direkt anslutning till "datat", typ knappar, och där mindre vanliga ligger kvar i de gömda menyn.


Jens svarade 01/06/2006 klockan 01:00
Boken "Microsoft Windows User Experience"kan kanske lösa ditt problem. Här står en hel del om hur man bör utforma gränssnitt med riktlinjer etc. Avsnittet "Shortcut menus" behandlar Pop-up menus.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwue/html/welcome.asp

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +