Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Interaktionsdesignstudenter ställer ut i Malmö!
Av: Kristina Törnblom | 28/05/2006 klockan 23:10

Välkomna till K3 på Beijerskajen 8 i Malmö där avgångsstudenterna på kandidat och magisterprogrammen i interaktionsdesign ställer ut sina examensarbeten.

Utställningen pågår mellan kl 15-20 den 29:e till 30:e maj.

http://interaktionsdesign.k3.mah.se/exit06/


p svarade 29/05/2006 klockan 12:59
Jättekul men jag kan inte besöka de olika sidorna för projekten (länkarna är inte klickbara och texten inte markerbar).


M svarade 31/05/2006 klockan 01:16
fy fan vilken ful sida.. Suxx


Micke svarade 31/05/2006 klockan 11:48
Om detta är framtidens interaktionsdesigners så är framtiden inte vidare ljus.
Seriöst, hur kan man påstå sig vara interaktionsdesigner när sidan ser ut som den gör!?


Patrik svarade 31/05/2006 klockan 12:26
Är detta var man lär sig på Malmö högskolas ID utbildningar. Fy fan inte bara att sidan är kass funktionellt och visuellt. Har ni sett på projkt sidorna, nää fy fan malmö högskola tid att höja ribban det är inte 90-tal längre.


thomas svarade 31/05/2006 klockan 21:52
jag var där och det fanns en hel del intressanta tankar!




Patrik svarade 01/06/2006 klockan 11:10
Det var ju kul att de har intressatna tankar. Men hjälper det?


Thomas svarade 01/06/2006 klockan 20:39
JA, det gör det faktiskt!

Vad som inte hjälper är dock att du och andra bedömmer en utbildning efter en sida, vilken de flesta studerande antagligen inte varit med om (om ens medvetna) att utveckla. De har varit nog fokuserade på sina projekt.
(Magisterutbildnings projekten finns inte ens med).

Jag håller med om att sidan i sig inte är så bra och att högskolans ledning kanske skulle behöva lyfta fram betydelsen att ha en representativ sida och detta i ett tidigt stadie, vilket jag antar inte har gjorts.

Att däremot genom svordomar och diverse nedstämmande kommentarer kasta smuts över en hel högskola pga en sida och utan att ens varit på utställningen tyder mer på dåligt omdöme!


ID svarade 01/06/2006 klockan 21:07
Väl talat Thomas!


Patrik svarade 02/06/2006 klockan 11:42
Men den är ju kass med eller utan mina svordomar.
Om inte skolan tar det ansvaret gör jag ju studenterna (som faktiskt tar dyra lån för att utbilda sig) en tjänst när jag kommer med diverse nedstämmande kommentarer och även kasta smuts över en hel högskola. Vem vet de kan ju ta till sig! Och höjer utbildningen för de studenter som går ut nästa år.

Att jag och några till bedömer en utbildning för en sida är väl inte så konstig de skickar ju en inbjudan om en utställning som ska visa kvalitén på utbildningen (dvs vad de dessa studenter lärt sig under 3år) och så kommer den men den sidan. Då får de väl lära sig att kommunicera bättre.


Fredrik Johansson Oviedo svarade 02/06/2006 klockan 13:46
M, Micke och Patrik
Interaktionsdesign behöver per definition inte alltid handla om webbdesign vilket ni verkar anta.

Läs in er i ämnet innan ni börjar uttala er negativt om andra människors arbete. Det kan mycket väl vara så att de inte är några hejjare på webbdesign men desto mer kompetenta vad gäller interaktionsdesign hos produkter.

För övrigt vill jag tillägga att jag hållit mig borta från Interakt.nu just pga av alla dessa negativa inlägg som genomsyrar detta annars väldigt roliga initiativ från Anders Björk, Jonas Okmark och Jonas Mandorf.

Så ett önskemål från min sida är att vi tonar ner det negativa och betonar det positiva istället!


Micke svarade 02/06/2006 klockan 16:10
Fredrik, du har helt rätt. Självklart ska vi lyfta fram det positiva och inte smutskasta och prata skit, men i vissa fall finns det inte så många positiva saker att säga.

Jag är påläst i ämnet (magisterexamen och 6 års yrkeserfarenhet) och vet att det finns många discipliner inom interaktionsdesign, men påstår man sig utbilda framtidens interaktionsdesigners, kommunikationsvetare, designers, m.m och kan inte ens gör en sida där det går att klicka på länkar och mailadresser, ger det inte ett bra första intryck.

Eftersom jag inte hade möjligheten att komma och titta på utställningen tänkte jag kolla på deras projekt via webben i stället, men det gick inte. Det är därför sidan (inte studenterna) får dessa negativa kommentarer.


interact svarade 04/06/2006 klockan 20:42
Studenterna bör ju faktisk ta ansvar själva också; är de dagisbarn för vilka högskolan måste lyfta fram vikten av en bra presentation (sidan)?
Jag trodde interaktionsdesign tillhörde tvärdiciplinerna - inte behöver man vara webbdesigner för att skapa en sida som ger ett korrekt budskap? Det är innehållet och hur det presenteras, inte tekniken i sig som räknas.
Den här sidan verkar ju ge helt FEL budskap = inte bra.


nyutexminerad student svarade 13/06/2006 klockan 09:46
Har aldrig blivit så förvånad när jag läst kritik om design...är inte design personligt och bör man kritisera en Interaktionsdesign student för ful design när gränssnittet är så lättåtkommligt som detta????
Vad är det för männsiskor och designers som kan tycka och tycka utan relevant feedback och kritik!!!!!
Skärp er.
Detta var första gången jag läst denna sajt och måste säga att jag noga kommer att överväga om jag gör besök igen.
Tack för mig!


Joakim svarade 13/06/2006 klockan 12:27
Jo, inte den bästa sidan ...vilket negativt påverkar min bild av utbildningens kvalitet. ...och med dåligt menar jag endast interaktionsdesignen, så som åtkomlighet m.m., inte det estitiska uttrycket. Intrycket blir t.o.m. sämre då det är uppenbart att det har lagts en hel del arbete bakom sidans funktionalitet.

För övrigt så ser jag det som ett friskhetstecken, för både vårt ämne som helhet men fr.a. för detta forum, att alla inte alltid är överens.


Mats Berglind svarade 13/06/2006 klockan 18:27
Wow, kul diskussion (inte kanske fullt så kul för K3). Intressant diskussion om vad som är fult, jag tycker Jacob Nielsens sajt är bland det fulaste som finns - inte mycket hjärta i den designen.
Nya grepp inom interaktionsdesign på webben är kul. Tyvärr är alla försök inte så lyckade - men är det inte det utbildning och studier går ut på, att töja gränser - att testa.
Slutligen: HEJA alla framtida interaktionsdesigners det är ni som kommer forma framtiden - design är lätt att tycka till om, ta till er av konstruktiv kritik och strunta i personer som ger er okonstruktiv sådan - dom är inte värda att slösa tid på...

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +