Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

AJAX på webben
Av: Henric | 24/05/2006 klockan 23:38

Jag har sett många artiklar den senaste tiden i ämnet ajax och tänkte att det skulle vara intressant att diskutera för- och nackdelar med tekniken.

Många varnar för att ajax (precis som alla andra javascript) kan bidra till försämrad tillgänglighet. Läs bl.a. http://internetworld.idg.se/ArticlePages/200603/22/20060322115157_IW441/20060322115157_IW441.dbp.asp av Robert Nyman. Han varnar för att ajax kan försämra tillgängligheten. Jag håller med. Använt på fel sätt kan ajax inte bara försämra tillgängligheten utan även användbarheten. Det är sökfunktionen på www.robertnyman.com tyvärr ett bra exempel på... (Gör en sökning och försök sedan få bort sökresultat-boxen).

Jag har stött på några bra exempel där ajax förstärker användarupplevelsen och där sidan dessutom inte är beroende av ajax för att fungera. Ett exempel är när man lägger till epostmottagare i gmail. En annan är på hitta.se när man fyller i två städer att söka vägavstånd mellan.

Vad säger ni andra? Har ni hittat några bra eller dåliga exempel på ajax-användning? Dela med er! Kanske kan vi sammanställa en lista med riktlinjer?



D svarade 25/05/2006 klockan 14:23
Hmm..? Det är väl inga problem att få bort sökfunktionen på www.robertnyman.com? Jag lyckades vid första försöket :)


Per H svarade 26/05/2006 klockan 14:14
Kort reflektion:
Upplevde samma resultat som "D" efter sökning men ser hur det var aningen ogenomtänkt att kunna scrolla bort close-knappen. Detta ger mig dock, aningen egoistiskt, mer en känsla av att känna mig behövd som usability designer.

Problemet ligger här i tillämpningen snarare än i teknologin vilket torde vara rätt vanligt inom området.
Bra initiativ att ta upp Ajax!


Pella svarade 31/05/2006 klockan 14:05
Ett bra exempel på hur det kan bli både bättre och sämre är http://www.snap.com/.

Kan den generella användbarheten öka samtidigt som tillgängligheten minskar? Ska man alltid palnera för lägsta möjliga tröskel, eller är det tillåtet att ibland göra exkluderande lösningar? Svåra frågor att svara generellt på, men i vårt gebit väljer man ofta vägen med lägsta möjliga tröskel, dvs. alla ska ha tillträde; detta upplevs ofta av andra som ett hinder för utvecklingen...

(ohyggligt dålig användbarhet i denna dialog - nu är det andra gången jag skriver detta för första gången fick jag felmeddelande och när jag backade var textfältet tömt!
Monospacat teckensnitt i textfältet tyder också på dålig kunskap om läsbarhet?)


Thomas svarade 02/06/2006 klockan 10:30
"Problemet ligger här i tillämpningen snarare än i teknologin vilket torde vara rätt vanligt inom området". (Per H), tycker jag är en bra sammanfattning på hur jag ser på AJAX.

Jag välkommnar nya möjligheter att skapa innovativa lösningar.


Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +