Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Expertutvärdering
Av: Jens | 03/05/2006 klockan 00:47

Jag har påbörjat en expertutvärdering men kört fast då detta är min första. Jag har väldigt lite tid på mig att göra utvärderingen och behöver därför lite hjälp med hur jag ska gå vidare. Applikationen jag ska utvärdera är komplex och inget jag stött på tidigare. Min uppgift är att identifiera brister i gränssnittet. Jag har intervjuat fem stycken användare och samtliga säger att terminologin och funktionaliteten är inkonsekvent. Jag hade nu tänkt utvärdera applikationen själv men tycker det är svårt då den är så komplex och ska man egentligen behöva lära sig applikationen för att hitta de brister som jag fått fram genom intervjuerna?


Joakim svarade 03/05/2006 klockan 08:25
Jag har själv stött på samma problem. Vi utvärderade då en komplex applikationsmjukvara i form av en heuristisk utvärdering med fyra användbarhetsspecialister (varav tre konsulter). Problemen vi identifierade var mycket ytliga p.g.a. bristande domän- och systemkunskap.

Om det prompt är en expertutvärdering som ska utföras så kanske du kan pröva en kognitiv genomgång istället, som du genomför tillsammans med en eller ett par användare (som kort instrueras i metoden innan). Då kan du bevaka användbarhetsaspekterna när användarna primärt bidrar med arbetsflödet genom systemet. Ta med två eller fler användare samtidigt och filma kanske också, så får du samtidigt med diskussionen användarna emellan, vilket kan vara mycket intressant ur rapporteringssunpunkt.

Läste dock att du hade genomfört fem intervjuer. Kanske du kan genomföra en hastig användartestning istället (i praktiken så utesluter du dig själv ur den kognitiva genomgången bara, samt orndar med ett par lösa arbetsuppgifter innan (vilka du kanske reda har en del grepp om genom intervjuerna))?


Mats Berglind svarade 03/05/2006 klockan 15:43
1) Vilka är de 3-5 viktigaste arbetsuppgifterna (flödena) som IT-stödet ska stödja? Be din beställare eller en användare beskriva hur dessa går till idag.
2) Gör (som Joakim skrev) en kognitiv genomgång men med de 3-5 arbetsuppgifterna som "testuppgifter".
3) Skriv ned vad användarna tyckte var bättre/sämre med det nya sättet.
4) Gör en heuristisk utvärdering för konsekvens i applikationen.
5) Gör en rapport. Visar rapporten att det är mycket användbarhetsfel så kan du alltid föreslå att applikationen ska genomgå mer användbarhetstestning pga indikationer på många felaktigheter.


Jens svarade 05/05/2006 klockan 12:36
Tack så mycket för de värdefulla råden och att ni svarade så snabbt.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +