 |
|
 |
Expertutvärdering |
Av: Jens | 03/05/2006 klockan 00:47 |
Jag har påbörjat en expertutvärdering men kört fast då detta är min första. Jag har väldigt lite tid på mig att göra utvärderingen och behöver därför lite hjälp med hur jag ska gå vidare. Applikationen jag ska utvärdera är komplex och inget jag stött på tidigare. Min uppgift är att identifiera brister i gränssnittet. Jag har intervjuat fem stycken användare och samtliga säger att terminologin och funktionaliteten är inkonsekvent. Jag hade nu tänkt utvärdera applikationen själv men tycker det är svårt då den är så komplex och ska man egentligen behöva lära sig applikationen för att hitta de brister som jag fått fram genom intervjuerna? |
Joakim svarade 03/05/2006 klockan 08:25 |
Jag har själv stött på samma problem. Vi utvärderade då en komplex applikationsmjukvara i form av en heuristisk utvärdering med fyra användbarhetsspecialister (varav tre konsulter). Problemen vi identifierade var mycket ytliga p.g.a. bristande domän- och systemkunskap.
Om det prompt är en expertutvärdering som ska utföras så kanske du kan pröva en kognitiv genomgång istället, som du genomför tillsammans med en eller ett par användare (som kort instrueras i metoden innan). Då kan du bevaka användbarhetsaspekterna när användarna primärt bidrar med arbetsflödet genom systemet. Ta med två eller fler användare samtidigt och filma kanske också, så får du samtidigt med diskussionen användarna emellan, vilket kan vara mycket intressant ur rapporteringssunpunkt.
Läste dock att du hade genomfört fem intervjuer. Kanske du kan genomföra en hastig användartestning istället (i praktiken så utesluter du dig själv ur den kognitiva genomgången bara, samt orndar med ett par lösa arbetsuppgifter innan (vilka du kanske reda har en del grepp om genom intervjuerna))? |
Mats Berglind svarade 03/05/2006 klockan 15:43 |
1) Vilka är de 3-5 viktigaste arbetsuppgifterna (flödena) som IT-stödet ska stödja? Be din beställare eller en användare beskriva hur dessa går till idag. 2) Gör (som Joakim skrev) en kognitiv genomgång men med de 3-5 arbetsuppgifterna som "testuppgifter". 3) Skriv ned vad användarna tyckte var bättre/sämre med det nya sättet. 4) Gör en heuristisk utvärdering för konsekvens i applikationen. 5) Gör en rapport. Visar rapporten att det är mycket användbarhetsfel så kan du alltid föreslå att applikationen ska genomgå mer användbarhetstestning pga indikationer på många felaktigheter. |
Jens svarade 05/05/2006 klockan 12:36 |
Tack så mycket för de värdefulla råden och att ni svarade så snabbt.
|
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |