Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Hur strukturerar man utvärderingen?
Av: Erika | 28/04/2006 klockan 09:32

Känner ni till någon dokumentation, bok, manual eller vad som helst, som beskriver olika sätt att strukturera och presentera en utvärdering av tex en webbplats eller en tjänst?

Jag vet som inte var jag ska börja, hur jag ska strukturera det etc. Det gör att det känns väldigt godtyckligt och ej professionellt när jag lägger fram en rapport av en utvärdering.

Finns det några "riktlinjer" att gå efter? Tack snälla!


Joakim svarade 28/04/2006 klockan 12:04
A practical guide to usability testing av Dumas & Redish har ett kapitel om hur man förmedlar resultaten bäst. Tror säkert att andra böcker på användbarhetsutvärdering också innehåller nå't liknande.

Därutöver finns den kommande ISO 25062 Common industry format for usability test reports, samt motsvarande IEC60601-1-6.

Enligt mina erfarenheter så kommer dock pappersrapporten endast att samla damm. Det är bättre att förmedla utfallet på annat sätt (även om en rapport behövs för arkivet). Att använda videomaterial, en scenariobeskrivning med bilder i powerpoint, eller i allmänhet en överygande/övertalande presentation kan ge resultaten en större genomslagskraft hos mottagaren. Det största hindret är inte att förmedla detaljfynden utan att motivera mottagaren att inte bara omvärdera produktens utformning men kanske också även processen och kompetenserna som varit bidragande till dess nuvarande status ...vilket nästan alltid görs bäst genom seeing is believing-ansattsen.

Inte att förglömma är också att bearbete dina resultat till ekonomiska utfall, vilket biter bäst om den priämare mottagaren är en chef. T.ex., användaren gör på 2h 4 allvarliga fel som tar totalt tar 10min är korrigera. Den totala tiden framför systemet är 4h per dag vilket ger 20min i förlorad arbetstid per dag. Det är ~180 arbetsdagar per år och vi har 1000 användare, vilket ger 60 000 timmar i förlorad tid per år och användargrupp. En genomsnittskostnad i timmen för en anställd är ~800:-, vilket alltså gör att de designorsakande felen kostar våra kunder 48 000 000:- per år i förlorad arbetstid, utöver den förtjänst som de dessutom inte inbringar under denna tid på 60 000 timmar vilket... o.s.v.

I korthet, satsa på en fantastisk presentation med många videoklipp istället för en superb rapport (även om du kan ha en sådan också). Kanske rent av du kan inkorporera dina bilder/viodeklipp direkt i rapporten?

Kolla t.ex. på hur InUse gjorde det för H&M: http://www.inuse.se/se/netset/files3/web/P01.m4n?id=423_24767365&;download=true


Erika svarade 28/04/2006 klockan 15:31
Tack för ett intressant och utförligt svar! Du har givetvis rätt i att det inte räcker med en skriflig rapport. Jag tänker mig i och för sig att en rapport innehåller stora och tydliga bilder med exempel etc.

Det jag är mest fundersam på är hur jag ska lägga upp det rent strukturellt, men jag ska se om jag hittar ISO-standarden och så hörde jag att boken "Användbarhet i praktiken" http://inuse.netset.se/?pc2=6&;oid=publications&pc1=2&_locale=1 faktiskt innehåller riktlinjer för just expertutvärdering. Ska kolla in den med.

Fler tips?


Tommy svarade 01/05/2006 klockan 21:39
Tänk framförallt på vem som ska läsa rapporten eller se presentationen och strukturera och använd lämpligt språk utefter det.

Vad gäller struktur på rapporten brukar jag ungefär göra så här:

abstract: max en sida där hela rapporten förklaras och de viktigaste bitarna beskrivs

bakgrund: varför gjordes undersökningen

om rapporten: varför görs rapporten, vad och vem ska använda den

metodik: hur har du gjort studien.

studie: presentera din studie, användarundersökningar, expert utvärdering etc...

slutsats: vad kom du fram till, strategiska åtgärder och rekommendationer. Slutsatsen bör binda ihop övriga delar.

Det är lite svårt att veta hur din struktur bör se ut då man inte känner till varken kontext eller för vem du ämnar att skriva åt.

Vidare brukar jag inte heller strukturera upp mig för mycket i början, utan istället skriva ner "godtyckligt" vad jag vill ha sagt och därefter struktura mer. Be gärna andra läsa igenom vad du har skrivit, eftersom man kan bli ganska inbiten i allt skrivande och därigenom missa poängen och den röda tråden.

mvh
Tommy


Anna svarade 02/05/2006 klockan 11:02
CIF kan köpas här: http://www.techstreet.com/cgi-bin/detail?product_id=918375
En gratis översikt finns annars här (något äldre dock, kan ha ändrat innehåll något?): http://zing.ncsl.nist.gov/iusr/documents/cifv1.1b.htm
Tänk på att CIF bara är en rapportmall som inte säger något om hur man fyller i de olika delarna. Du måste ändå fundera på vad som ska betonas i rapporten och inte, vilka delar du vill/kan använda osv för just den aktuella utvärderingen.
Annars har Rolf Molich (som tillsammans med Jakob Nielsen tog fram heuristisk evaluation metodiken) flera exempel på rapporter på sin sajt: http://www.dialogdesign.dk/inenglish.html

I huvudsak gäller att få till en bra sammanfattning i början av dokumentet som ger en översikt av resultaten, med möjlighet att gräva ner sig mer om man vill ha reda på mer om metodik, utvärderingen i sig eller specifika resultatdelar.
Försök också få till en struktur som du kan återanvända i andra sammanhang, bara för din egen skull. Om du eller en kollega t ex ska göra en andra utvädering av samma projekt/system senare kan det vara bra att kunna kolla upp hur du gjorde utvärderingen förra gången. Det kan också göra det enklare att lägga upp en utvärdering för ett annat projekt.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +