Budgetera för tid användartester |
Av: Anders | 27/04/2006 klockan 15:00 |
Hejsan Jag har precis börjat på ett nytt jobb och ska skriva timmar för 5 användartester. Det som ska användartestas är en modul som inte är så stor. Eftersom jag inte har gjort detta förr är det svårt att beräkna hur många timmar man kan räkna med. Är det ngn som har något hum om hur många timmar det kan tänkas ta? |
Mats Berglind svarade 27/04/2006 klockan 15:15 |
Det beror sig på, är användarna interna eller extarna? För 5 tester brukar räkna med minst 8h för att utföra testet, 8h att förbereda (och stämma av frågor med alla intressenter) samt 8h att analysera och presentera. Sedan tar resten av tiden att rekrytera testpersoner. Detta kan ta lång tid att göra externt (räkna ca 8-12h) medans internt kan det ta ned till 1h, men räkna med 4h. Tips! Boka fler personer än vad du behöver, särskillt om det är externa, finns en tendens att det blir stort manfall då det närmar sig dagen D. |
Joakim svarade 28/04/2006 klockan 08:52 |
Som Mats säger, skillnaden i tid mellan interna och externa deltagare är mycket stor. Jag brukar sällan begära att resp. deltagare lägger mer än 2h på att delta, därefter börjar deras beteende skifta p.g.a. trötthet bl.a. (varierar förstås beroende på vilken produkttyp det är du ska testa). 5 användare ger alltså en genomförandetid på max 10h (räkna därmed med att du avverkar två deltagare per dag, om du också räknar med förberedelser och efterarbete i samband med resp. deltagare). Därutöver behövs förberedelser av testlokal på kanske en dag (dator, kamera, mic, bokningar, m.m.), förberedelser av testmaterial på kanske tre/fyra dagar. Urvalsfrågor och post-test-frågor kan ta nå'n dag att utforma. Rekrytering av interna deltagare kan ta ett par/tre mandagar (i kalendertid kanske en till två veckor). Rekrytering av externa deltagare kan ta en vecka i mandagar men en månad i kalendertid (tar alltid längre tid än vad man först tror). Minst ett pilottest bör du också genmföra (tar lika lång tid att genomföra som med de slutliga deltagarna och kan göras med interna deltagare även om du senare ska ut externt). Analys av material och vidareförmedling av slutsatserna tar minst en vecka. Ska du dessutom göra rekommendationer för omdesign så har du en vecka till. ...du hamnar alltså på ~20 kalenderdagar för interna deltagare och kanske runt 25 kalenderdagar för externa deltagare. Om du bara ska rapportera timmar så blir det lite mindre. I sammaställningen ligger dock inte ev. omdesign med. |
Joakim svarade 28/04/2006 klockan 08:56 |
...under promise, over deliver. |
Anders svarade 28/04/2006 klockan 12:37 |
Hej Joakim Tack för ditt utförliga svar det blir till stor hjälp. Jag har bara en liten fundering på vad du menar med post-test frågor?` Mvh Anders |
Joakim svarade 28/04/2006 klockan 12:50 |
Jo, efter genomfört test så är det rel. brukligt att man ställer några frågor till deltagaren, t.ex. om deras subjektiva uppfattning om det de nyss testat. Utöver att man får mer, annan och värdefull info. på det sättet så brukar det vara en 'mjuklandning' för deltagaren också. Man brukar ju börja ett test med att man ställer några enkla frågor, samt informerar om hur testet ska gå till, etc. Detta för att man inte ska kasta in deltagaren i vad som kan vara en ganska stressfylld situation (tänka högt, videofilmad etc.). På samma sätt kan man avsluta testet med lite enklare frågor, med värde, som också fungerar som att låta användaren successivt avsluta sitt deltagande.
Du kan läsa mer om post-test-frågor i de flesta böcker i ämnet. |
Martin svarade 28/04/2006 klockan 18:54 |
Post-testfrågor används ofta för att kontrollera om de användbarhetsmål man har satt upp i projektet är uppfyllda också. |