Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Budgetera för tid användartester
Av: Anders | 27/04/2006 klockan 15:00

Hejsan
Jag har precis börjat på ett nytt jobb och ska skriva timmar för 5 användartester. Det som ska användartestas är en modul som inte är så stor. Eftersom jag inte har gjort detta förr är det svårt att beräkna hur många timmar man kan räkna med. Är det ngn som har något hum om hur många timmar det kan tänkas ta?


Mats Berglind svarade 27/04/2006 klockan 15:15
Det beror sig på, är användarna interna eller extarna?
För 5 tester brukar räkna med minst 8h för att utföra testet, 8h att förbereda (och stämma av frågor med alla intressenter) samt 8h att analysera och presentera. Sedan tar resten av tiden att rekrytera testpersoner. Detta kan ta lång tid att göra externt (räkna ca 8-12h) medans internt kan det ta ned till 1h, men räkna med 4h.
Tips! Boka fler personer än vad du behöver, särskillt om det är externa, finns en tendens att det blir stort manfall då det närmar sig dagen D.


Joakim svarade 28/04/2006 klockan 08:52
Som Mats säger, skillnaden i tid mellan interna och externa deltagare är mycket stor. Jag brukar sällan begära att resp. deltagare lägger mer än 2h på att delta, därefter börjar deras beteende skifta p.g.a. trötthet bl.a. (varierar förstås beroende på vilken produkttyp det är du ska testa). 5 användare ger alltså en genomförandetid på max 10h (räkna därmed med att du avverkar två deltagare per dag, om du också räknar med förberedelser och efterarbete i samband med resp. deltagare). Därutöver behövs förberedelser av testlokal på kanske en dag (dator, kamera, mic, bokningar, m.m.), förberedelser av testmaterial på kanske tre/fyra dagar. Urvalsfrågor och post-test-frågor kan ta nå'n dag att utforma. Rekrytering av interna deltagare kan ta ett par/tre mandagar (i kalendertid kanske en till två veckor). Rekrytering av externa deltagare kan ta en vecka i mandagar men en månad i kalendertid (tar alltid längre tid än vad man först tror). Minst ett pilottest bör du också genmföra (tar lika lång tid att genomföra som med de slutliga deltagarna och kan göras med interna deltagare även om du senare ska ut externt). Analys av material och vidareförmedling av slutsatserna tar minst en vecka. Ska du dessutom göra rekommendationer för omdesign så har du en vecka till. ...du hamnar alltså på ~20 kalenderdagar för interna deltagare och kanske runt 25 kalenderdagar för externa deltagare. Om du bara ska rapportera timmar så blir det lite mindre. I sammaställningen ligger dock inte ev. omdesign med.


Joakim svarade 28/04/2006 klockan 08:56
...under promise, over deliver.


Anders svarade 28/04/2006 klockan 12:37
Hej Joakim
Tack för ditt utförliga svar det blir till stor hjälp. Jag har bara en liten fundering på vad du menar med post-test frågor?`
Mvh
Anders


Joakim svarade 28/04/2006 klockan 12:50
Jo, efter genomfört test så är det rel. brukligt att man ställer några frågor till deltagaren, t.ex. om deras subjektiva uppfattning om det de nyss testat. Utöver att man får mer, annan och värdefull info. på det sättet så brukar det vara en 'mjuklandning' för deltagaren också. Man brukar ju börja ett test med att man ställer några enkla frågor, samt informerar om hur testet ska gå till, etc. Detta för att man inte ska kasta in deltagaren i vad som kan vara en ganska stressfylld situation (tänka högt, videofilmad etc.). På samma sätt kan man avsluta testet med lite enklare frågor, med värde, som också fungerar som att låta användaren successivt avsluta sitt deltagande.

Du kan läsa mer om post-test-frågor i de flesta böcker i ämnet.


Martin svarade 28/04/2006 klockan 18:54
Post-testfrågor används ofta för att kontrollera om de användbarhetsmål man har satt upp i projektet är uppfyllda också.

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +