Cue drag'n drop |
Av: Joakim | 26/04/2006 klockan 13:20 |
Har en ny design av gränssnittet till en applikationsmjukvara, som hänger upp mycket av sin framgång på en rel. okomplicerad drag'n drop av en typ av objekt till en intilliggande yta. Av de användare vi hittils testat på så har ingen uppfattat att det är genom drg'n drop man ska använda dessa objekt - det finns helt enkelt inte en tydlig nog visuell indikation på detta. Jag vill undvika ledtext som förklarar hanteringen men har samtidigt fått avslag på att ta in en grafisk designer ...varpå jag nu vill ha Er hjälp på hur man kan utnyttja t.ex. form eller struktur för att bättre indikera hanteringen. Jag har tittat i About Face 2.0, samt Designing Visual Interfaces, utan framgång. Förslag, gärna i form av exempel från andra mjukvaror är mer än välkomna. |
Linnea svarade 26/04/2006 klockan 13:31 |
Ett par förslag: Gör så att objekten ser ut att flyta ovanpå genom att lägga en skugga under. Lägg en tooltip över objektet som visar -Flytta "objektet"- Låt muspilen anta en annan form, typ hand, när den förs över objektet.
Inspiration för dessa kommentarer om Affordance har jag hämtat här: http://www.mit.edu/~jtidwell/language/pointer_shows_affordance.html |
Joakim svarade 26/04/2006 klockan 14:28 |
Tack Linnea. Skugga är en bra idé. Tool tip:en är dock redan allokerat för annat. Muspekarens form är redan också planerad att förändras vid mouse over (samt anta lite annan info. också efter att objektet har lyfts upp och befinner sig över olika receptiva ytor). |
Mats Berglind svarade 26/04/2006 klockan 21:13 |
Kanske ska du se till att föremålen rör på sig lite (oberoende av varandra) när användaren kommer in på sidan så att användaren ser att objekten inte "sitter fast" - skuggorna kanske ska vara kvar... |
Christian Lagerkvist svarade 17/08/2006 klockan 01:33 |
Skriver detta fyra månader försent (har inte kikat här på ett tag då jag bytt bransch).
Jag tycker definitivt du skall skriva en ledtext. Speciellt om målgruppen innehåller "teknikfientliga" användare (varav många vägrar prova sig fram om de inte kan lista ut lösningen genom att endast betrakta gränssnittet).
Att försöka sig på en ikon eller grafisk figur utan text tror jag är dömt att misslyckas. "En bild säger mer än tusen ord" – problemet för interaktionsdesignern är att det stämmer. |
Linnea svarade 17/10/2006 klockan 09:54 |
Hejsan igen, sprang på lite mer info/diskussion runt drag and drop och affordances. http://www.uie.com/brainsparks/2005/11/01/drag-n-drop-is-invisible-to-users/ |
Joakim svarade 17/10/2006 klockan 13:10 |
Linnea,
Tack för länken. Dessvärre så verkar de inte ha nå't bra svar (jag är själv den typen som anser att text som beskriver hur produkten ska användas endast är ett tecken på dålig design). Däremot så har jag likt den omnämnda reorder-länken valt att kompensera för dålig perceptuell affordance genom att lägga in en knapp som i mitt fall heter Insert. Det är en vanlig applikationsmjukvara där man lägger till objekt till en lista från en annan lista. Detta sker genom genom drag'n drop, via menyraden, eller nu också via en Insert-knapp i anslutning till objekts-'källan').
En skugga under objekten är en så länge den bästa visuella indikationen på att objekten är flyttbara, vad jag sett. |