 |
|
 |
Att arbeta med användbarhet på beställarsidan |
Av: Anna-Stina | 07/04/2006 klockan 00:07 |
Vore intressant att höra om det är någon annan som som arbetar med uppgifter relaterade till användbarhet på "beställarsidan". Hur upplever ni att det fungerar? Vilken är er roll? Själv tycker jag ofta att frågor som rör användbarhet/användningseffekter hamnar "mellan stolarna". Då det handlar om teknik så anlitar man därtill ofta konsulter innan man vet vad det är man vill nå för effekt. |
Mats Berglind svarade 08/04/2006 klockan 13:35 |
En beställaren förutsätter att det de beställer ska vara användbart och förmedla deras varumärke. Ofta (hos oss i alla fall) har beställaren effektmål de vill uppnå med den nya satsningen. Genom att titta på dessa målen har i alla fall jag kunnat formulera användbarhetsmål(mätbara). Dessa har jag sedan testat min GUI-design emot i användbarhetstester. Vid avslutning av projektet måste man självklart ge förvataren ett verktyg för att upprätthålla en acceptabel nivå av användbarhet. Man kan tex. göra en enkät som förvalaren ska utföra ex. en gång i halvåret. Sedan sätter man vissa tröskelvärden som enkätresultaten inte får underskrida. Om resultatet underskrider tröskelvärdet, då är det dags att ta in användbarhetsfolk igen. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |