Målgruppsanalys på stor målgrupp |
Av: Anna Svensson | 15/03/2006 klockan 16:54 |
Jag undrar om det är någon som har några idéer på hur man kan göra en målgruppsanalys på en otroligt stor målgrupp. Det är så att alla inom ett stort företag ska gå en webbaserad utbildning som vi ska utveckla. Självklart vill vi göra utbildningen så användarvänlig som möjligt. Men det kan bli svårt att hitta represenativa användare då målgruppen är så stor. Är det någon som vet? |
Eric svarade 15/03/2006 klockan 17:11 |
Försök att börja med att utreda vilka de primära användarna är. De primära målgrupperna är de som systemet i frösta hand ska stödja. Om du lyckas med att identifiera dessa,d et borde kanske röra sig om en handfull olika användargrupper, så blir det genast mer hanterbart: du får på så sätt möjligheten att utreda dessa målgrupper. De sekundära målgrupperna är inte lika viktiga och du kan därför lämna dessa därhän, elelr i alal fall lägga midnre tid på dem. Sekundära användare kan kanske vara, och nu spekulerar jag, personer som ska gå mindre kurssegment, personer som rent populationsmässigt är mindre signifikanta ( om de flesta på företaget har liten datorvana så är det smartare att utreda dessa mer noggrant än experter), osvosv.
På detta sätt, genom att stycka upp användarna i grupper, borde det bli lite lättare att genomföra analysen.
/eric |
Eric svarade 16/03/2006 klockan 07:22 |
Men jösses vad illa jag stavar! |
Anna Svensson svarade 16/03/2006 klockan 12:41 |
Hej Eric! Tack för ditt svar. Så illa stavar du inte :-) Huvudsaken att jag förstår vad du menar. Har du några bra tips på frågor man kan ställa vid en mplgruppsanalys eller kanske metoder. Tack på förhand |
Eric svarade 16/03/2006 klockan 14:00 |
När jag gör målgruppsanalysarbete så brukar jag börja med djupintervjuer. Därefter så gör jag observationsstudier för att få en känsla av hur människorna arbetar och vad de arbetar med. Ofta upptäcker man att folk jobbar enligt metoder som de själva är omedvetna om. Obs.studier är ett jättebra sätt att lära känna sin målgrupp, socialt och kulturellt.
Frågor att ställa? Tja, vid djupinterrvjuer så har man ju liksom inga direkta frågor, utan man intervjuar enligt olka teman. Det fungerar mer som ett samtal, fast styrt enligt en på förhand uppsatt riktning.
Jag vet ju inte riktigt hur djupgående du ska vara, hur mkt tid du har etc, men min favoritbok som ajg tipsar om, nästan oavsett vad folk frågar om är User and task analysis av Hackos & Redish. Där finsn massor av tips och råd. om du är intresserad av djupintervjumetodik föreslår jag att du skaffar ngn kurslittertur inom forskningsmetodik eller dylikt.
Lycka till!!
/Eric |
Thomas svarade 16/03/2006 klockan 15:07 |
Undersök hur organisationen är uppbyggd, vilka roller som finns och försök sedan mappa dessa med systemet och dess användare. Som jag ser det är kärnfrågan kunskapen som ska förmedlas och i vilket sammanhang denna kunskap ska användas i. Med detta i åtanke borde systemet kunna anpassa relevant kunskap efter specific användare, alternativt att göra det enkelt att söka efter relevant information och få den förmedlad i rätt kontext... |