 |
|
 |
Visio, VB, eller C#? |
Av: Joakim | 01/02/2006 klockan 09:19 |
För närvarande gör vi vår detaljerade GUI-design i Visio. Designen överförs sedan som bilder (enkelt genom copy-paste) till ett Word-dokument i vilket bilderna kompletteras med beskrivande text. Word-dokumentet agerar sedan som designspecifikation som programmerarna utgår ifrån.
Tidigare användas Visual Basic (VB) men övergavs till fördel för Visio då VB förr inte stödde WinXP look-and-feel.
Numer antar jag att VB, samt övriga Visual Studio-verktyg, stödjer just WinXP look-and-feel, varpå man kanske lika gärna kan använda något av dessa verktyg istället för Visio? Programmerarna arbetar i C#.
Visio är enkelt att designa i och överförs lätt till t.ex. Word. Worddokumentet utgör hela designspecifikationen och kan läsas/öppnas av i princip alla (då alla har Word på sin dator). Visio är inte helt lätt att använda för interaktiva prototyper, vilket vi har ett visst behov av.
Är det lika lätt att designa GUIs i VB eller C#? Kan programmerarna t.o.m. återanvända/bygga vidare på designen direkt om den görs i C# (vilket skulle effektivisera arbetet och undanröja designmissar i andra led (sker ibland idag))?
Hur lämpar sig Visual Studio.NET VB eller C# för GUI design i förhållande till Visio?
Tack på förhand |
Mats Berglind svarade 01/02/2006 klockan 11:32 |
Hej Joakim! Jag tycker det är viktigt att skilja på prototyp/design och konstruktion av ett antal anledningar: 1) Programmering = massor med tid = mindre tid för att designa och testa = minskad användbarhet. 2) Är du rätt person att programmera GUI? Skulle du låta en programmerare göra designen? 3) Projektledarens bästa person är den som kan allt, tyvärr tenderar sådana personer att göra allt de kan halvdant - mycket att tänka på = mindre fokus på detaljer.
Mitt råd - fortsätt använd Visio och gör bra design. För interaktiva prototyper kan viss programmering behövas, förhoppningsvis har interaktiva prototyper föregåtts av statiska prototyper och då borde man veta att man är på rätt väg, dvs. utvecklarna kan utveckla. Designmissar i andra led kan förhindras av återkommande designreviewer och användbara designriktlinjer, men självklar aldrig helt undvikas - det är det som förvaltningen är till för att fixa.
/Mats |
Eric Söderberg svarade 01/02/2006 klockan 15:56 |
Håller med Mats i det mesta han säger.
Tänk också på vilket syfte prototypen har; är prototypen horisontell eller vertikal, vem är mottagaren till prototypen etc. Om det är en spec till programmeraren funkar väl bilder rätt bra. Om det är en användare som ska testa en viss funktion kanske en interaktiv prototyp är bättre i vissa fall, i andra fall räcker teckningar lika bra där. |
Hanna svarade 07/02/2006 klockan 14:31 |
hej! Är det någon som har tips på hur man kan göra det enkelt för kunder att beställa samma kvantitet av en produkt vid upprepade tillfällen? |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |