 |
|
 |
Stort missnöje med it-projekt |
Av: Anders | 29/11/2005 klockan 11:22 |
Saxat från Computer Sweden:
"Årligen genomförs svenska it-projekt till ett värde av 20 miljarder kronor. Av projekten är 70 procent misslyckade, anser kunderna. Sämst av alla är projekt som rör affärssystem."
"Orsaken är att kunden inte har koll på sin verksamhet och att leverantören inte förstår kunden."
"...kunderna måste mäta effekterna av sina investeringar. Leverantörerna måste skapa bättre samarbete med kunden och hjälpa dem att leverera värde till verksamheten. "
Läs mer här: http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200511/29/20051129093537_CS499/20051129093537_CS499.dbp.asp |
Thomas svarade 29/11/2005 klockan 18:11 |
"Ett misslyckat projekt är enligt undersökningen sådana som inte nått över kundnöjdhetskriteriet 0,5 på en betygsskala från -1 till +1. Detta innefattar pris, kompetens, teknik, tid och funktion.
Undersökningen bygger på en enkät till 1 840 företag."
Hade varit intressant med en djupare undersökningsmetod där kriterier som "nytta, tillfredställelse, relevans" m.m. ställdes. Frågan är också vem som besvarade enkäten. |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |