Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Stimdiarr Stockholm/Uppsala 6/12. Åke Walldius - Designmönster.
Av: Mats Berglind | 22/11/2005 klockan 08:11

Hej!

Nu är det dags igen för ett nytt lokalt Stimdiarrangemang i Stockholm/Uppsala. Den senaste träffen var väldigt välbesökt och intressant.

Den här gången hoppas vi på minst lika stor uppslutning eftersom vi har nöjet att presentera Åke Walldius, Senior Researcher, från CID som kommer att prata om designmönster (se nedan).

Vi ses som vanligt mellan 18 och 20. Först lyssnar vi på Åkes presentation (ca 45 min) och sen delar vi upp oss i grupper och diskuterar. Klockan 20 går vi till en pub i närheten och fortsätter.

Tid: Tisdag den 6/12, klockan 18

Plats: CIDLindstedtsväg 5, 6tr

Karta: http://cid.nada.kth.se/karta.html

Anmälan sker till stockholm@stimdi.se senast 1/12. Först till kvarn gäller.

--------------
Presentation:

Designmönster - en brygga för samtal mellan formgivare, användare och tekniker?

De senaste åren har metodiken att använda designmönster i olika skeden av IT-utvecklingsprocessen fått några viktiga bidrag. Nya böcker om tillämpningar inom speldesign, webbdesign, modellering av affärsprocesser och förändringsarbete inom organisationer har kommit, och säljer bra. Vad som kanske är ännu mer intressant är att två stora leverantörer, SAP och Yahoo!, har gått ut med spännande dokumentation om egna tillämpningar av metodiken.

I min föreläsning ska jag försöka ge några glimtar av den här utvecklingen, som sker samtidigt på flera fronter. Min utgångspunkt kommer att vara tillämpningar inom mediaproduktion (dokumentärfilmens vindlande historia präglad av ständiga gränsöverskridanden och mönsterbrott). Mitt riktmärke kommer att vara frågan: vilken nytta kan små svenska IT-leverantörer och -konsulter ha av metodiken, kan den visa sig vara ett av flera sätt att kunna förstå, och skissa, vad konsumenterna vill ha innan de vet att det går att få? Mitt underlag är den dokumentation som formgivarna på Yahoo! ställt samman om hur de använt metoden för att stärka sitt varumärke: http://leacock.com/patterns/

-------------

Vi hoppas att det låter intressant.

Sprid gärna detta mail vidare till de ni tror kan vara intresserade.

Välkomna!

Magnus, Björn, Anna, Anette, Mats och Emeli

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +