Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

Angående jobbsök
Av: Maria | 17/11/2005 klockan 10:45

Jag har läst på allt fler ställen att långt ifrån alla tjänster annonseras ut och experter uppmanar till att skicka ansökningar och ringa upp företag trots att de inte söker någon just nu.

Är det någon som har positiv erfarenhet av detta? Det känns som att det kräver lite mer av brevet, och minst ett uppföljande telefonsamtal, om det bara är en "öppen ansökan". Men tror ni att det finns hopp, är det något att satsa på? Eller är det generellt något som inte tas på allvar?


Shadi svarade 17/11/2005 klockan 13:12
Du har säkert rätt i att det kräver mycket av brevet. Försök vara så påläst om företaget som möjligt för att kunna känna av deras behov. Innan du skriver brevet kan du ju ringa och pratade med de och ställa de fågor för att få mer kött på benen. Och ringa efter brevet skickats igen...

Vissa tycker säkert att det är lite för mycket, lite för "pushigt", men det där är så individuellt. Mitt tips är att ringa så många ( eller fler) gånger om du känner dig bekväm med det.

Har själv prövat med denna metod och hade tur i alla fall en gång. Jag tror att det till stor del faktiskt handlar om tur. Vara på rätt plats vid rätt tillfälle..

Lycka till!




Lisa svarade 17/11/2005 klockan 14:35
Att vara påläst och skriva mer riktade brev där det är tydligt varför man söker sig till just det företaget är nog ett råd som gäller alla ansökningar, inte bara öppna ansökningar. Jag har fått positiv respons på öppna ansökningar och tycker att det är ett jättebra sätt att få kontakt med sådana företag man drömmer om att arbeta på. Det kan vara så att företaget inte har kommit till fasen att de vill anställa nån just nu, men du kanske kan få in en fot i ett projekt eller vara en bra kandidat när de väl bestämmer sig för att anställa.

Go for it!


Maria svarade 17/11/2005 klockan 18:03
Tack snälla ni! Jag blev allt lite peppad nu. Ska börja försöka knåpa ihop något!


Shadi svarade 17/11/2005 klockan 19:16
Om du skulle behöva hjälp och är med i någon fackklubb har de kankse CV/ansökan hjälp. Jusek vet jag har sådan service där man skickar in CV och brev och får kommentarer och tips på förbätttringar.


Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +