Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

En fråga till någon som är duktig inom HCI
Av: David | 29/10/2005 klockan 14:17

Hej! Jag skulle vilja fråga någon som är duktig inom HCI om han/hon kan svara på den här fråga: Vilka är fördelarna med att generera alternativa designlösningar och hur kan alternativa lösningar bäst jämföras med varandra i designprocessen? Tack för svar.

David


Kristoffer Åberg svarade 31/10/2005 klockan 07:11
Två viktiga fördelar med att generera alternativa designlösningar:

- man utforskar en bredd av lösningar i designrymden och kan värdera deras respektive fördelar och nackdelar. Det blir lättare att skapa sig en förståelse för vilka egenskaper som eftersträvas för den "bästa" lösningen som oftast (alltid!?) är en kompromiss. Den slutliga designen kan förena det bästa hos tidigare, alternativa förslag.

- genererar man bara en designlösning och håller fast vid den är risken större att man hamnar i en återvändsgränd längre fram i designprocessen. Har man flera alternativa lösningar ger det en möjlighet att falla tillbaka på om föredragen lösning inte visar sig fungera, ett sätt att hantera risk då någon grad av osäkerhet alltid finns i designarbete.

Värdering av alternativa designlösningar kan vara så enkelt som att lista för och nackdelar, eller kan göras mer detaljerat, tex genom att vikta olika faktorer hos designlösningarna, etc. Metoden "six thinking hats" är bra för att jämföra flera designlösningar. Mer förståelse för designalternativen kan man också få genom enkla utvärderingsmetoder som heuristisk utvärdering eller cognitive walkthrough. Med ovan nämnda metoder får man en känsla för lösningens styrkor och svagheter; styrkorna kan man bygga vidare på, med svagheterna kan man göra tvärtom och fundera vilka motsvarande positiva egenskaper som är önskvärda hos designen.

/Kristoffer


Andreas Sjöblom svarade 01/11/2005 klockan 13:02
Hej!

En viktig aspekt som inte bör glömmas bort är att det är beställaren som betalar för nyttan som han eller hon beställer. Därför är det oftast VÄLDIGT uppskattat att även ha en dimension som beskriver hur avancerade de olika lösningarna är. Det behöver inte vara så detaljerat, inte handla om kronor och ören. Ett sätt är att använda sig av relativ komplexitet som i exemplet nedan:

Leverantören: ”Min bedömning är att lösning A och B tar ungefär lika lång tid att förverkliga, men lösning C tar uppskattningsvis tre gånger så lång tid.”

Beställaren: ”Utifrån mitt perspektiv är alternativ B och C likvärdiga. Däremot är alternativ A klart sämre. Eftersom jag fick information att alternativ C tar tre gånger att förverkliga, väljer jag givetvis B.”

Beställaren har då möjligheten att få ytterligare en bedömningsgrund som är väldigt viktig för honom eller henne och som kanske avgör om vi får återkomma som leverantör nästa gång.

/Andreas Sjöblom

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +