 |
|
 |
En fråga till någon som är duktig inom HCI |
Av: David | 29/10/2005 klockan 14:17 |
Hej! Jag skulle vilja fråga någon som är duktig inom HCI om han/hon kan svara på den här fråga: Vilka är fördelarna med att generera alternativa designlösningar och hur kan alternativa lösningar bäst jämföras med varandra i designprocessen? Tack för svar.
David |
Kristoffer Åberg svarade 31/10/2005 klockan 07:11 |
Två viktiga fördelar med att generera alternativa designlösningar:
- man utforskar en bredd av lösningar i designrymden och kan värdera deras respektive fördelar och nackdelar. Det blir lättare att skapa sig en förståelse för vilka egenskaper som eftersträvas för den "bästa" lösningen som oftast (alltid!?) är en kompromiss. Den slutliga designen kan förena det bästa hos tidigare, alternativa förslag.
- genererar man bara en designlösning och håller fast vid den är risken större att man hamnar i en återvändsgränd längre fram i designprocessen. Har man flera alternativa lösningar ger det en möjlighet att falla tillbaka på om föredragen lösning inte visar sig fungera, ett sätt att hantera risk då någon grad av osäkerhet alltid finns i designarbete.
Värdering av alternativa designlösningar kan vara så enkelt som att lista för och nackdelar, eller kan göras mer detaljerat, tex genom att vikta olika faktorer hos designlösningarna, etc. Metoden "six thinking hats" är bra för att jämföra flera designlösningar. Mer förståelse för designalternativen kan man också få genom enkla utvärderingsmetoder som heuristisk utvärdering eller cognitive walkthrough. Med ovan nämnda metoder får man en känsla för lösningens styrkor och svagheter; styrkorna kan man bygga vidare på, med svagheterna kan man göra tvärtom och fundera vilka motsvarande positiva egenskaper som är önskvärda hos designen.
/Kristoffer |
Andreas Sjöblom svarade 01/11/2005 klockan 13:02 |
Hej!
En viktig aspekt som inte bör glömmas bort är att det är beställaren som betalar för nyttan som han eller hon beställer. Därför är det oftast VÄLDIGT uppskattat att även ha en dimension som beskriver hur avancerade de olika lösningarna är. Det behöver inte vara så detaljerat, inte handla om kronor och ören. Ett sätt är att använda sig av relativ komplexitet som i exemplet nedan:
Leverantören: ”Min bedömning är att lösning A och B tar ungefär lika lång tid att förverkliga, men lösning C tar uppskattningsvis tre gånger så lång tid.”
Beställaren: ”Utifrån mitt perspektiv är alternativ B och C likvärdiga. Däremot är alternativ A klart sämre. Eftersom jag fick information att alternativ C tar tre gånger att förverkliga, väljer jag givetvis B.”
Beställaren har då möjligheten att få ytterligare en bedömningsgrund som är väldigt viktig för honom eller henne och som kanske avgör om vi får återkomma som leverantör nästa gång.
/Andreas Sjöblom
|
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |