 |
|
 |
"Lättanvänt" i copy |
Av: Christian Lagerkvist | 27/10/2005 klockan 15:57 |
Jag sitter för tillfället och skriver copy, och en av uppgifterna är att lyfta fram hur enkel produkten är att använda. Dilemmat känner jag igen sedan tidigare, och jag vet inte hur (om) jag löste det sist. Problemet är alltså att uttrycka "användarvänligt" i förbifarten.
Bland mina misslyckade försök hittas "användarvänlig" – i mina öron ett "buzzword" som inte längre säger något, samt "enkel att använda" samt "lättanvänt" = dålig produkt som inte kan nånting. Det än mindre lyckade "hög användbarhet" kan tolkas som en produkt som är "användbar till mycket", det vill säga "gör väldigt mycket väldigt dåligt".
Har ni några tips och idéer? |
Per H svarade 01/11/2005 klockan 10:39 |
Jag förstår ditt dilemma, när man inte vill lägga alltför mycket tyngd vid att beskriva i detalj vad som egentligen gör produkten enkel att använda men ändå framhålla dess förtjänster inom just detta område. Nu är väl "copyn" mer inriktad på att framställa produkten i god dager än att faktiskt grunda dess egenskaper i ex.vis användbarhetstester o dyl, så jag antar att det är till stor del din subjektiva upplevelse av produkten som kommer fram.
Vet nu inte vilken produkt det gäller men; genomtänkt och välstrukturerat (G)UI, lätthanterbar informationsarkitektur, intuitiva kontroller... osv är ju alla faktorer som kan framhållas till för- eller nackdel. Gav kanske inte så mkt hjälp men några funderingar iaf. Lycka till |
laban svarade 23/11/2005 klockan 09:55 |
Tjaba, Christian
Som vanligt är det "show, don't tell" som gäller. Tala inte om att produkten är användarvänlig. Visa det. Om man ska kränga ett självspelande piano, så räcker det att berätta att det är självspelande. Att det är enkelt begriper folk själva. Om det handlar om en användaranpassad programvara för dator-illiterata kanske "menyer på begriplig svensk" vore något. En anan approach är |
|
 |
Forumet är inte längre aktivt.
|
|
 |
|
 |