Till Interakts startsida. Läs mer om användbarhet! Diskussionsforum - Diskutera användbarhet. Artiklar kring bl a användbarhet och användingsnytta. Länkar till bl a användbarhetskonsulter, tips om användbarhetstest och metoder för målgruppsanalyser. Om Interakt
 Till startsidan

 Artikelarkiv
 Skriv en artikel
 Prenumerera
 Tipsa om resurs

"Lättanvänt" i copy
Av: Christian Lagerkvist | 27/10/2005 klockan 15:57

Jag sitter för tillfället och skriver copy, och en av uppgifterna är att lyfta fram hur enkel produkten är att använda. Dilemmat känner jag igen sedan tidigare, och jag vet inte hur (om) jag löste det sist.
Problemet är alltså att uttrycka "användarvänligt" i förbifarten.

Bland mina misslyckade försök hittas "användarvänlig" – i mina öron ett "buzzword" som inte längre säger något, samt "enkel att använda" samt "lättanvänt" = dålig produkt som inte kan nånting. Det än mindre lyckade "hög användbarhet" kan tolkas som en produkt som är "användbar till mycket", det vill säga "gör väldigt mycket väldigt dåligt".

Har ni några tips och idéer?


Per H svarade 01/11/2005 klockan 10:39
Jag förstår ditt dilemma, när man inte vill lägga alltför mycket tyngd vid att beskriva i detalj vad som egentligen gör produkten enkel att använda men ändå framhålla dess förtjänster inom just detta område. Nu är väl "copyn" mer inriktad på att framställa produkten i god dager än att faktiskt grunda dess egenskaper i ex.vis användbarhetstester o dyl, så jag antar att det är till stor del din subjektiva upplevelse av produkten som kommer fram.

Vet nu inte vilken produkt det gäller men; genomtänkt och välstrukturerat (G)UI, lätthanterbar informationsarkitektur, intuitiva kontroller... osv är ju alla faktorer som kan framhållas till för- eller nackdel.
Gav kanske inte så mkt hjälp men några funderingar iaf. Lycka till


laban svarade 23/11/2005 klockan 09:55
Tjaba, Christian

Som vanligt är det "show, don't tell" som gäller. Tala inte om att produkten är användarvänlig. Visa det. Om man ska kränga ett självspelande piano, så räcker det att berätta att det är självspelande. Att det är enkelt begriper folk själva. Om det handlar om en användaranpassad programvara för dator-illiterata kanske "menyer på begriplig svensk" vore något. En anan approach är

Forumet är inte längre aktivt.
Senaste inlägget 02/01/2019 11:53:48 am  Brinner du för UX? Mjukvarujätte söker eldsjäl. (1)
Senaste inlägget 12/11/2018 2:37:02 pm  Kontorsplats i Göteborg uthyres (0)
Senaste inlägget 26/04/2018 4:16:44 pm  UX-designer till Polismyndigheten (0)
Senaste inlägget 14/09/2017 12:24:40 pm  Utvärdering av befintlig webbplats (12)
Senaste inlägget 30/05/2017 8:59:16 pm  UX-designer / Digital marknadsförare till OAWA (0)
Senaste inlägget 08/03/2017 9:34:19 am  Kandidat i interaktionsdesign Malmö eller Stockholm? (1)
Senaste inlägget 16/12/2016 2:32:04 pm  UX Designer till Blocket (2)
 
Skapa ny diskussion +
 
Länkar/resurser kring användbarhet, informationsarkitektur och interaktionsdesign
Letar du efter en frilansande webbkommunikatör, webbredaktör eller marknadsförare som kan hjälpa dig styra upp din närvaro i digitala kanaler? Hör av dig, så pratar vi om hur jag kan hjälpa dig på bästa sätt. Webbredaktör frilans
UVIN (uttalas YouWin) är ett konsultbolag från Sundsvall som erbjuder sina kunder experthjälp inom användarcentrerad utveckling. 17-års erfarenhet som användbarhetsspecialist, certifierad usability analyst (Sveriges 6:e CUA), certifierad user experience analyst (Sveriges ende CUA, den 152:a i världen). UVIN - Makes IT easy
Alla vi som jobbar inom någon form av tjänste- eller produkt-utveckling strävar alltid efter att åstadkomma så bra användarupplevelser som möjligt. Tyvärr är det inte alltid som fokus läggs på detta i projekten utan det mesta av fokuset läggs ofta på att få tekniken att fungera, vilket ofta leder till att man tar fram teknik som i slutändan egentligen var onödig.

Lean UX (användarupplevelser) strävar efter att effektivt fokusera på rätt saker i projekten så att man inte spenderar tid och energi på att utveckla onödiga saker. I slutändan beror det faktiskt på användarupplevelsen om tjänsten eller produkten är lyckad eller inte. Verktyg & kurser för Lean UX
Många bra inlägg på design, process, business och development. ustwo blog
Conversionista är en blogg om konvertering, webbanalys, ux, användbarhet. Conversionista
 
Tipsa om en resurs +
 
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev så missar du ingenting om användbarhet!
Prenumerera på Interakts nyhetsbrev, så missar du aldrig intressanta artiklar, diskussioner eller resurser!

Prenumerera +